
Определение
София, 26 февруари 2025 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Павлина Панова
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Десислава Пенкова разгледа в закрито заседание на 26.02.2025 г. конституционно дело №33/2024 г., докладвано от съдия Янаки Стоилов и съдия Соня Янкулова.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне по същество.
Конституционно дело №33/2024 г. и присъединените към него к.д. №34/2024 г., к.д. №35/2024 г., к.д. №36/2024 г. и к.д. 37/2024 г. са образувани по искане на народни представители от 50-ото и от 51-ото Народно събрание за установяване на незаконност на изборите за народни представители в 51-ото Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г., резултатите от които са обявени с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, съответно за установяване на незаконност на избора на всеки един от обявените с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия за избрани народни представители в 51-ото Народно събрание.
Вносителите оспорват законността на изборите като се обосновават с различни по характер нарушения на Изборния кодекс, което наложи Съдът, за да се произнесе, да събере относими за предмета на делото доказателства, свързани с действията на изборната администрация в периода до произвеждане на изборите и в изборния ден, намерили отражение в изготвените от нея изборни книжа. Предмет на проверка от Съда бяха изборните книжа на 2 204 избирателни секции, което представлява 17,06% от действалите 12 920 избирателни секции на изборите за народни представители за 51-ото Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г.
С определения от 26.11.2024 г., 03.12.2024 г., 10.12.2024 г., 14.01.2025 г., 16.01.2025 г., 21.01.2025 г. и 06.02.2025 г. Съдът изиска доказателства от Централната избирателна комисия, назначи и прие заключенията на назначените експертизи. С определение от 17.02.2025 г. Съдът прие предоставените от Централната избирателна комисия доказателства и даде възможност на вносителите на исканията да се запознаят със събраните по делото доказателства и да представят становище по предмета на делото.
В дадения от Съда срок становище по предмета на делото, след запознаване със събраните доказателства, дадоха вносителите по к.д. №34/2024 г. и к.д. №35/2024 г.
По делото Съдът назначи експертиза със задача (задача 1), като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване във всяка от посочените избирателни секции, да установи: броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия; броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване; протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс (ИК) съставени ли са в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 ИК.
Експертите, в изпълнение на възложената задача, извършиха проверка на изборните книжа на 1 768 избирателни секции. От посочените в определението от 26.11.2024 г. 1 777 избирателни секции в следните 9 избирателни секции не е извършена проверка:
За 01 Благоевградски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 140, но вписаната в списъка избирателна секция 020100029 не е от 01 Благоевградски изборен район, а от 02 Бургаски изборен район и е предмет на експертизата по задача 2. Посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 011110003 не съществува.
За 02 Бургаски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 136, но секция 020100029 не е предмет на експертизата по задача 1, а е предмет на експертизата по задача 2.
За 03 Варненски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 82, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 034610096 не съществува.
За 08 Добрички изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 21, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата избирателна секция 082600020 не съществува.
За 09 Кърджалийски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 120, но избирателна секция 092100061 е повторена два пъти.
За 19 Русенски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 69, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата секция 1927000175 не съществува. Проверена е секция 192700175.
За 21 Сливенски изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 21, но посочената от вносителите и включена в задачата на експертизата секция 213300085 не съществува.
За 23 София изборен район в определението е посочен брой на избирателните секции 169, но избирателна секция 234602022 е вписана два пъти.
Съдът прие заключенията на експертизата, предоставящи в табличен вид за всяка от избирателните секции, предмет на експертизата, установеното при проверката на изборните книжа относно броя на хартиените бюлетини по т. 5, броя на недействителните гласове по т. 6, броя на действителните гласове по т. 7 за „не подкрепям никого“ от хартиените бюлетини, броя на действителните гласове по т. 11 от бюлетините от машинно гласуване, броя на действителните гласове по т. 12 „не подкрепям никого“ от бюлетините от машинно гласуване, както и разпределението на гласовете по кандидатски листи от хартиените бюлетини и от бюлетините от машинно гласуване съгласно номерацията от протокола на секционна избирателна комисия – Приложение №75-НС-х, Приложение №76-НС-хм, Приложение №77-НС-чх и Приложение №78-НС-чхм, утвърдени с Решение №3706-НС от 16.09.2024 г. на Централната избирателна комисия. Съдът приобщи към доказателствата по делото и изготвените от него протоколи в същия табличен вид за избирателните секции, предмет на извършената проверка на допълнително изисканите и предоставени изборни книжа и на приетата графична експертиза.
В резултат на извършената от експертизата проверка за съответствие на вписания в протокола на проверените секционни избирателни комисии брой на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) с констатираното от експертизата, както и в резултат на приетото по отношение на броя на подадените действителни гласове по кандидатски листи в резултат на приетата графична експертиза Съдът установи, че в 46,75% от проверените избирателни секции е налице промяна в броя на действителните гласове, разпределени по кандидатски листи, като отделно от това е налице промяна и в останалите съпоставяни данни.
По делото Съдът назначи и експертиза със задача (задача 2) да установи: броят на вписаните в протокола по чл. 273 ИК като недействителни бюлетини съответства ли на броя на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от посочени секционни избирателни комисии в избирателните секции.
Експертите, в изпълнение на тази задача, извършиха проверка на изборните книжа на 436 избирателни секции. От посочените в определението на Съда от 26.11.2024 г. 441 избирателни секции не е извършена проверка в следните 5 избирателни секции:
За 02 Бургаски изборен район е посочен брой на избирателните секции 36, но избирателните секции 020400148, 024000149, 020100021 и 020900020 са предмет на експертизата по задача 1.
За 16 Плевенски изборен район е посочен брой на избирателните секции 36, но избирателна секция 162202039 е предмет на експертизата по задача 1.
Съдът, в резултат на извършената от експертизата по задача 2 проверка на изборните книжа, установи, че в 35,78% от избирателните секции, предмет на проверката, броят на наличните недействителни бюлетини, предадени на районните избирателни комисии от проверените секционни избирателни комисии, не съответства на установеното от експертизата.
Установената при извършената от Съда проверка разлика в резултатите, отразени в протоколите на проверените избирателни комисии относно броя на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, броя на намерените в избирателните кутии недействителни гласове от хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, броя на действителните гласове, подадени за кандидатските листи на партии, коалиции и независими кандидати и броя на действителните гласове за „не подкрепям никого“, както и относно разпределението на действителните гласове по кандидатските листи на партии, коалиции и независими кандидати, дава основание на Съда да възложи на Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда относно избирателните секции, предмет на проверката, да установи резултатите от гласуването в изборите за Народно събрание на 27.10.2024 г. по методиката по чл. 248 ИК.
Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда, следва да установи на национална ниво: общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, както и броя съответно на хартиените бюлетини и на бюлетините от машинно гласуване; броя на намерените в избирателната кутия недействителни гласове от хартиени бюлетини; броя на действителните гласове, подадени за кандидатски листи на партии, коалиции и независими и броя на действителните гласове „не подкрепям никого“; разпределението на действителните гласове по кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати; четири на сто от действителните гласове, получени от гласуването в страната и извън страната по смисъла на чл. 297, ал. 2 ИК; партиите и коалициите, които биха получили не по-малко от четири на сто от действителните гласове в страната и извън страната; разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание и по многомандатни изборни райони, както и да посочи с оглед на получените резултати и след прилагане на методиката по чл. 248 (чл. 297) ИК биха ли настъпили промени в персоналния състав на 51-ото Народно събрание, обявен с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, и ако да – за кои народни представители.
Съдът, по изложените съображения и на основание чл. 20, ал. 1 от Закона за Конституционен съд
О П Р Е Д Е Л И:
Възлага на Централната избирателна комисия, в съответствие с приетото от Съда, да установи на национално ниво: общия брой на намерените в избирателните кутии хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване, както и броя съответно на хартиените бюлетини и на бюлетините от машинно гласуване; броя на намерените в избирателната кутия недействителни гласове от хартиени бюлетини; броя на действителните гласове, подадени за кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати и броя на действителните гласове за „не подкрепям никого“; разпределението на действителните гласове по кандидатски листи на партии, коалиции и независими кандидати; четири на сто от действителните гласове, получени от гласуването в страната и извън страната без гласовете „не подкрепям никого“; партиите и коалициите, които биха получили не по-малко от четири на сто от действителните гласове в страната и извън страната; разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание и по многомандатни изборни райони, както и да посочи с оглед на получените резултати биха ли настъпили промени в персоналния състав на 51-ото Народно събрание, обявен с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, и ако да – за кои народни представители.
Предоставя на Централната избирателна комисия на хартиен и електронен носител установеното от Конституционния съд при извършената от него проверка на изборните книжа на 2 204 (две хиляди двеста и четири) избирателни секции, предмет на определението му от 26.11.2024 г., за произведените на 27.10.2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание.
Председател: Павлина Панова