решение №1
София, 08 март 1994 г.
(обн. ДВ, бр. 25 от 25 март 1994 г.)
Конституционният съд в състав:
Председател:
Асен Манов
Членове:
при участието на секретар-протоколчика Гергана Иванова в закрито заседание, проведено на 8 март 1994 г., разгледа конституционно дело № 22 от 1993 г., докладвано от съдията Милена Жабинска.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията.
Образувано е на 21 декември 1993 г. по искане на 51 народни представители от 36-о Народно събрание. С искането се оспорва законността на избора на народния представител Георги Милчев Георгиев по съображения за нарушаване разпоредбите на чл. 45, ал. 1, т. 2 и чл. 96, ал. 1 от Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове (ЗИНПОСК). Искането е във връзка с оспорване законността на същия избор от коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3". Приложени са като писмени доказателства: бюлетината на СДС за избиране на народни представители в 15. избирателен район - Плевен, бюлетината на СДС за избиране на общински съветници в избирателен район - община Плевен, писма № 101-00-12 от 14 декември 1993 г. и № 101-00-14 от 16 декември 1993 г. на Общинския съвет на БСП - Плевен, до председателя на Висшия съвет на БСП.
С определение от 11 януари 1994 г. Конституционният съд е конституирал като заинтересувани страни Председателството на Народното събрание, парламентарната група на СДС, народния представител Георги Милчев Георгиев, коалиция СДС и коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3" и им е дал възможност в 10-дневен срок да представят писмени становища и доказателства по делото.
В изпълнение на предоставената им възможност становища по искането са изразили парламентарната група на СДС, народният представител Георги Милчев Георгиев и Предизборният съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3". В становището на парламентарната група на СДС се поддържа, че изборът е законен и не би могло да има правно значение извършеното от кандидата оттегляне на кандидатурата, защото такъв способ за промяна на извършено вече регистриране на кандидатска листа не е предвиден в закона. Без правно значение било и обстоятелството, че името на кандидата е пропуснато в бюлетината. Народният представител Георги Милчев Георгиев също поддържа, че е без правно значение невписването на неговото име в бюлетината, тъй като изборът е бил пропорционален и се е гласувало за цвят на дадена партия или коалиция. Предизборният съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3" поддържа искането на народните представители, с което се оспорва законността на избора. Според него допуснатото нарушение на закона обуславя и неизбираемост по смисъла на чл. 72, ал. 1, т. 3 от Конституцията.
С определение от 8 февруари 1994 г. Конституционният съд се е произнесъл по допустимостта на искането. Прието е, че изложените в искането обстоятелства и твърдения за допуснати нарушения на закона обосновават оспорване законността на избор на народен представител по смисъла на чл. 66 от Конституцията и чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК, а не и неизбираемост. Посочените в чл. 65 от Конституцията и чл. 3, ал. 1 ЗИНПОСК позитивни и негативни изисквания определят правото на избираемост. В случая не се твърди, че народният представител Георги Милчев Георгиев не отговаря на предвидените в закона изисквания да бъде избран за народен представител, а се инвокират нарушения на чл. 45, ал. 1, т. 2 и чл. 96, ал. 1 ЗИНПОСК, които се отнасят до законността на избора. С оглед различието в продължителността на сроковете за оспорване законността на избор, установени в чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК и чл. 17, ал. 4 ЗКС, е прието, че когато оспорването е извършено от субектите по чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК чрез посочените в чл. 150, ал. 1 от Конституцията органи, законоустановеният срок за този вид оспорване е срокът по чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК, който в случая е спазен. Със същото определение са приети представените от искателите писмени доказателства.
С определение от 8 март 1994 г. са приети изисканите по реда на чл. 20 ЗКС от Централната избирателна комисия и Районната избирателна комисия - Плевен, писмени доказателства: преписи от молбата на Георги Милчев Георгиев от 16 септември 1991 г. до Общинската избирателна комисия - Плевен, протокол № 7 от 26 септември 1991 г. на Районната избирателна комисия - Плевен, решение № 43 от 10 септември 1991 г.и протокол № 67 от 29 ноември 1993 г. на Централната избирателна комисия, протокол на Районната избирателна комисия - Плевен, от 17 октомври 1991 г. за резултатите от гласуването за избиране на народни представители в района, писмо № 450 от 4 януари 1994 г. на Централната избирателна комисия до Районната избирателна комисия - Плевен, протокол от заседанието на Районната избирателна комисия - Плевен, от 12 януари 1994 г.,регистърът на избирателните листи на кандидатите за народни представители в 15. избирателен район - Плевен, декларация на Димитър Костов Чакъров от 7 ноември 1993 г. и заявление на Никола Андреев Мошев от 23 ноември 1993 г.
За да се произнесе по искането, Конституционният съд взе предвид следното:
С решение № 355 от 29 ноември 1993 г. Централната избирателна комисия е обявила Георги Милчев Георгиев за избран за народен представител в 15. избирателен район - Плевен, с листата на СДС на мястото на Марин Димитров Тодоров, чиито пълномощия на народен представител са прекратени предсрочно на основание чл. 72, ал. 1, т. 1 и ал. 2 от Конституцията (ДВ, бр. 104 от 1993 г.).
На 13 септември 1991 г. Районната избирателна комисия в 15. избирателен район - Плевен, е регистрирала кандидатската листа за народни представители на коалиция СДС. Листата е съдържала имената на десет кандидати. С номер 7 е било вписано името на Марин Димитров Тодоров, а с номер 8 е вписан Никола Андреев Мошев, който със заявление от 23 ноември 1993 г. е уведомил председателя на Народното събрание и Централната избирателна комисия, че няма да заеме освободеното депутатско място от Марин Димитров Тодоров. С номер 10 е било вписано името на Георги Милчев Георгиев. С молба от 16 септември 1991 г. Георги Милчев Георгиев е уведомил Общинската избирателна комисия - Плевен, че е представен едновременно като кандидат за народен представител в листата на СДС на десето място и като кандидат за общински съветник. В същата молба е направил изявление за "изтегляне" кандидатурата си за народен представител и оставане само като кандидат за общински съветник. Молбата е изпратена по компетентност на Районната избирателна комисия.С решение № 7 от 26 септември 1991 г. Районната избирателна комисия - Плевен, е заличила Георги Милчев Георгиев от листата на СДС за кандидатите за народни представители. Няма данни това заличаване да е отразено в регистъра. Бюлетината на СДС за избиране на народни представители в 15. избирателен район - Плевен, с която е извършен изборът на 13 октомври 1991 г., не е съдържала името на Георги Милчев Георгиев.
При така установената фактическа обстановка Конституционният съд приема за основателно искането, с което се оспорва законността на избора на народния представител Георги Милчев Георгиев, по следните съображения:
Изборите за народни представители са акт, който има не само политически, но и юридически характер. Основните принципи на избирателното право са установени в чл. 10 от Конституцията. Това са общо, равно и пряко избирателно право при тайно гласуване. Съгласно чл. 66 от Конституцията законността на изборите може да се оспори пред Конституционния съд по реда, определен от закона. Това е Законът за избиране на народни представители, общински съветници и кметове, приет от Великото народно събрание на 20 август 1991 г. и влязъл в сила от деня на обнародването му (обн., ДВ, бр. 69 от 1991 г.; изм. и доп., бр. 70, 76 и 98 от 1991 г.). Този закон регламентира организацията на избирателния процес, който има своя вътрешна логика и последователност.
Съгласно чл. 5, ал. 1 ЗИНПОСК изборите за народни представители се произвеждат по пропорционалния принцип с твърди изборни листи на партии, независими кандидати, коалиции на партии и коалиции на партии с независими кандидати, съставени по избирателни райони. Според чл. 70, ал. 1, т. 1 ЗИНПОСК гласуването се извършва с бюлетини, съдържащи имената на кандидатите от кандидатската листа в многомандатния район за избор на народни представители. В чл. 41 и сл. от закона е определен редът за изготвяне и регистриране на кандидатските листи. Кандидатите за народни представители се посочват поименно и подреждат в кандидатски листи за съответния многомандатен избирателен район. За да бъде извършено регистрирането на листата, е необходимо да бъдат представени определени документи. Един от тях е писмено заявление от кандидата, че е съгласен да бъде регистриран от името на съответната партия или коалиция. В случая Георги Милчев Георгиев е оттеглил лично с писмена молба даденото преди това съгласие за регистриране. В съответствие с личното заявление на кандидата за оттегляне на кандидатурата му Районната избирателна комисия го е заличила от листата на СДС за кандидатите за народни представители в 15. избирателен район - Плевен.
Неоснователно е възражението, че извършеното оттегляне е правно ирелевантно и не е могло да породи правни последици. Няма законова пречка да се оттегли кандидатурата на вече регистриран кандидат. Действително политическите партии и коалиции са субекти на правото да издигат кандидати, вкл. да правят промени в своите предложения или да предлагат за регистриране нови кандидати в хипотезите на чл. 43, ал. 2 и чл. 46, ал. 3 ЗИНПОСК. При всички случаи обаче абсолютно условие за действителността на регистрирането и за участието на кандидата в изборите като избираем е неговото съгласие за това. То е необходимо не само в подготвителната фаза на изборите - при регистрирането на кандидатите и по време на предизборната кампания, но и в решаващата фаза на тяхното произвеждане - акта на гласуването. Това е така, защото съгласно чл. 10 и чл. 65, ал. 1 от Конституцията възможността на българските граждани да бъдат избирани за народни представители е едно от основните и с най-голяма обществена значимост политическо право. Това право е конституционно уредено. То не съдържа задължение да се упражни, дори ако носителят му вече е регистриран от определена партия или коалиция като неин кандидат в предстоящи избори.
Съгласно чл. 57, ал. 1 от Конституцията основните права на гражданите са неотменими. Те не могат да бъдат ограничавани със закон. Изключение се допуска само по отношение на някои права, и то при обявяване на война, военно или друго извънредно положение (чл. 57, ал. 3 от Конституцията). Случаят с избора на Георги Милчев Георгиев не е такъв.
Определеният срок за регистриране на кандидатските листи по чл. 45, ал. 2 ЗИНПОСК е срок, в който партиите, коалициите и инициативните комитети не могат да предлагат за регистриране кандидати. Тази законова разпоредба няма за предназначение да ограничи пасивното избирателно право, нито да го превърне в задължение за упражняване, ако срокът е изтекъл и няма възможност да се издигне друг кандидат на мястото на отказалия се. Такова тълкуване на текста би било в противоречие не само със същностната характеристика на пасивното избирателно право, но и с предоставената на гражданите свобода на убежденията (чл. 38 от Конституцията), която произтича от конституционния принцип на политическия плурализъм.
Гласуването е решаващият и най-важният момент в избирателния процес. Актът на гласуване е пряко изявление на волята на избирателите за конституиране на политическо представителство, за предоставяне на мандат на определени лица. Изборите за народни представители в 15. избирателен район - Плевен, са проведени с бюлетина на СДС, която не е съдържала името на Георги Милчев Георгиев поради изрично изявена от него воля в този смисъл. Това означава, че той не е участвал в изборите като избираем и по отношение на него избирателите не са изразили волеизявление да ги представлява в Народното събрание.
Неоснователно е възражението, че без правно значение е невписването на неговото име в бюлетината, тъй като се е гласувало за цвят на дадена партия или коалиция.Наистина световната практика за произвеждане на избори познава избирателни системи, при които се премахва всякакво предпочитание на лица до степен, че се гласува с бюлетина, на която не фигурират имена, а изображения, лозунги, цвят и др. Изборите на 13 октомври 1991 г. са проведени в съответствие с изискванията на чл. 5, ал. 1 ЗИНПОСК по пропорционалния принцип с твърди изборни листи. Депутатските мандати са разпределени между партиите и коалициите пропорционално, съобразно количеството получени действителни гласове за всяка от тях чрез използване методиката на Д' Ондт.Твърдата изборна листа, възприета от чл. 5, ал. 1 ЗИНПОСК, предоставя правото на партиите и коалициите както да посочат кандидатите за народни представители, така и да определят тяхната поредност в кандидатската листа. Това, че законът не допуска възможността избирателите да изменят реда на кандидатите в листата, не предпоставя, че подадена бюлетина с определен цвят може да се преценява и по отношение на лице, което не е вписано в нея като кандидат за народен представител. Възможността една изборна листа да съдържа неограничен брой кандидати, даже повече от общия брой на мандатите в съответния район или за цялата страна, също не означава, че може да се обявява за избрано лице, което не е било вписано в бюлетината като кандидат.
Видно от протокола на Районната избирателна комисия за резултатите от изборите, в случая не е налице и хипотезата по чл. 77, ал. 2 ЗИНПОСК, защото бюлетината, с която е извършено гласуването, не е имала отклонения от установения образец, вкл. грешки в печатния текст на имената на кандидатите. Имената на кандидатите в бюлетината са съответствали с имената на регистрираните в района кандидати и извършеното на 26 септември 1991 г. заличаване името на Георги Милчев Георгиев.
Съгласно чл. 96, ал. 1 ЗИНПОСК при предсрочно прекратяване на пълномощията на народен представител Централната избирателна комисия обявява за народен представител следващия в съответната листа кандидат. В нарушение на посочената разпоредба Централната избирателна комисия е обявила за избран за народен представител Георги Милчев Георгиев, който не е участвал в изборите за народни представители като кандидат с листата на СДС в 15. избирателен район - Плевен. Допуснатото нарушение е съществено и обуславя незаконност на обявения избор за народен представител.
Независимо от горното, дори Георги Милчев Георгиев да не беше оттеглил съгласието си да участва в изборите като кандидат за народен представител с листата на СДС, изборът също би бил незаконен, защото е нарушена поредността в бюлетината. Установената в бюлетината поредност не може да бъде променена нито от избирателите (чл. 78 ЗИНПОСК), нито от Централната избирателна комисия (чл. 96, ал. 1 ЗИНПОСК). Значението на поредността е да определи предпочитание. То се проявява най-напред при определяне на изборните резултати и при разпределение на мандатите между партиите и коалициите по избирателни райони. Проявява се още в случаите на заемане мястото на народен представител с предсрочно прекратени пълномощия по чл. 72 от Конституцията и на заместване по чл. 68, ал. 2, изречение 2 от Конституцията. По тези съображения за народен представител на мястото на Марин Димитров Тодоров с пореден № 7 в листата на СДС е трябвало да бъде обявен за избран за народен представител кандидатът с пореден № 8. В случай, че той не желае да упражнява пълномощията си на народен представител, разполага с възможността по чл. 72, ал. 1, т. 1 от Конституцията да си подаде оставката пред Народното събрание. Централната избирателна комисия няма правомощие да приема и разглежда откази на кандидатите по реда на чл. 96 ЗИНПОСК. Тя е орган за произвеждане на избори за Народно събрание с определени в закона правомощия (чл. 34 ЗИНПОСК). При предсрочно прекратяване на пълномощия на народен представител тя обявява за избран следващия в съответната листа кандидат.
По изложените съображения и на основание чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията Конституционният съд
РЕШИ:
Обявява за незаконен избора на Георги Милчев Георгиев за народен представител в 15. избирателен район - Плевен, с листата на СДС на мястото на Марин Димитров Тодоров и прекратява пълномощията му на народен представител.
Решението влиза в сила от днес, 8 март 1994 г.
Препис от решението да се изпрати на Народното събрание, Централната избирателна комисия и заинтересуваните страни.
Председател: Асен Манов