С ъ с т а в: Румен Янков - председател, Васил Гоцев, Емилия Друмева, Владислав Славов, Евгени Танчев, Димитър Токушев, Благовест Пунев, Пламен Киров, Красен Стойчев - докладчик
Делото е образувано на 26.03.20097 г. по искане на омбудсмана на Република България за установяване на противоконституционността на чл. 41, ал. 2 от Закона за местното самоуправление и местната администрация, (ДВ, бр.69 от 25.08.2006 г.), с който се въвежда изискването кметовете на общини и кметовете на райони да притежават минимум образователно-квалификационната степен „бакалавър”.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 150, ал. 3 от Конституцията. Според омбудсмана на Република България чл. 41, ал. 2 ЗМСМА нарушава Конституцията на Република България, като в противоречие на чл. 1, ал. 2, чл. 6, ал. 2 и чл. 10 от Конституцията ограничава упражняването на пасивното избирателно право на гражданите да се кандидатират за кметове на общини или да бъдат предлагани за избор като кметове на райони. В искането се твърди, че атакуваната разпоредба противоречи на принципа за народния суверенитет при конституирането на конституционно установените органи на представителната власт, сред които са кметовете на общини и кметовете на райони, както и на други установени от Конституцията принципи - за общо, равно и пряко избирателно право и за забрана на дискриминацията и ограничаване на правата на гражданите въз основа на образование.
На основание чл. 19, ал. 1 ЗКС и чл. 25, ал. 1 ПОДКС искането на омбудсмана на Република България е допуснато за разглеждано по същество с Определение на Конституционния съд от 17.04.2007 г. Като заинтересувани страни Конституционният съд е конституирал Народното събрание, Министерския съвет, министъра на регионалното развитие и благоустройството, Централната избирателна комисия за местни избори, Националното сдружение на общините в Република България, Съюза на юристите в България, Асоциацията за европейска интеграция и права на човека, Българския Хелзинкски комитет и Гражданската инициатива за свободни и демократични избори.
Постъпили са становища от Националното сдружение на общините в Република България, от Българския Хелзинкски комитет и от Асоциацията за европейска интеграция и права на човека. Всички те считат, че чл. 41, ал. 2 ЗМСМА противоречи на Конституцията и излагат подробни аргументи в подкрепа на искането на омбудсмана на Република България за обявяването на тази разпоредба за противоконституционна.
Междувременно в хода на подготовката на делото за разглеждане в съдебно заседание XL народно събрание прие Закон за изменение и допълнение на ЗМСМА, чийто § 2 отмени атакувания с искането на омбудсмана чл. 41, ал. 2 ЗМСМА (обн., ДВ, бр. 61 от 27.07.2007 г.). По този начин спорът по к.д. № 4/2007 г. остава без предмет и на това основание производството по него трябва да бъде прекратено.
По изложеното съображение и на основание чл. 22, ал. 3 ПОДКС Конституционният съд
О П Р Е Д Е Л И:
Прекратява производството по к.д. № 4/2007 г.
Препис от настоящото определение да се изпрати на омбудсмана и на заинтересуваните страни.