Определение
София, 08 февруари 1994 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Асен Манов
Членове:
при участието на секретар-протоколчика Гергана Иванова разгледа в закрито заседание на 8 февруари 1994 г. конституционно дело №22/1993 г., докладваното от съдията Милена Жабинска.
Производството е образувано на 21 декември 1993 г. по искане на 51 народни представители от 36-ото Народно събрание. С искането се оспорва законността на избора на народния представител Георги Милчев Георгиев по съображения за нарушаване разпоредбите на чл. 45, ал. 1, т. 2 и чл. 96, ал. 1 от Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове (ЗИНПОСК), което според искателите обуславя и неизбираемост по чл. 72, ал. 1, т. 3 от Конституцията. Искането е във връзка с оспорване законността на същия избор от коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3".
С искането са представени бюлетината на СДС за избиране на общински съветници в избирателен район - община Плевен, бюлетината на СДС за избиране на народни представители в 15. избирателен район - Плевен, искането на коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3" за оспорване на избора на Георги Милчев Георгиев за народен представител чрез 1/5 от народните представители на 36-ото Народно събрание, писма № 100-00-12 от 14 декември 1993 г. и № 100-00-14 от 16 декември 1993 г. на Общинския съвет на БСП - Плевен до председателя на Висшия съвет на БСП.
С определение от 11 януари 1994 г. Конституционният съд е конституирал като заинтересувани страни Председателството на Народното събрание, парламентарната група на СДС, народния представител Георги Милчев Георгиев, коалиция СДС и коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБМС и "Ера-3" и им е дал възможност в 10-дневен срок да представят писмени становища и доказателства по делото.
В изпълнение на предоставената им възможност становище относно допустимостта на искането е изразено само от Предизборния съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов" и "Ера-3", Представени са от същия като доказателства преписи от писмо № 450 от 4 януари 1994 г. на Централната избирателна комисия до Районната избирателна комисия - Плевен и протокол от 12 януари 1994 г. на Районната избирателна комисия в 15. избирателен район - Плевен.
За да се произнесе по допустимостта на направеното искане, Конституционният съд взе предвид следното:
С решение № 355 от 29 ноември 1993 г. Централната избирателна комисия е обявила Георги Милчев Георгиев за избран за народен представител в 15. избирателен район - Плевен с листата на СДС на мястото на Марин Димитров Тодоров (ДВ, бр. 104 от 1993 г.).
В искането се твърди, че Георги Милчев Георгиев е фигурирал първоначално като кандидат за народен представител в листата на СДС за 15. избирателен район - Плевен. Тази листа е била съответно регистрирана. Впоследствие с молба от 26 септември 1991 г. той е оттеглил кандидатурата си. С решение от същата дата Районната избирателна комисия го е заличила от листата на кандидатите за народни представители. Бюлетината на СДС, с която е извършен изборът на 13 октомври 1991 г., не е съдържала името на Георги Милчев Георгиев. Посочените обстоятелства обосновават оспорване законността на избор на народен представител по смисъла на чл. 66 от Конституцията и чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК. Необосновано е в тази връзка твърдението на искателите, че допуснатите нарушения на закона обуславят и неизбираемост.
Според чл. 65 от Конституцията и чл. 3, ал. 1 ЗИНПОСК за народен представител може да бъде избран български гражданин, който няма друго гражданство, навършил е 21 години, не е поставен под запрещение и не изтърпява наказание лишаване от свобода. Тези именно изрично посочени позитивни и негативни изисквания определят правото на избираемост. Наличието или липсата на някое от тях обуславя неизбираемост. Това означава, че неизбираемостта е пречка да се получи мандат на народен представител, дори ако лицето е избрано, защото съгласно чл. 65 от Конституцията и чл. 3, ал. 1 ЗИНПОСК неизбираемият не може да бъде народен представител. В случая не се твърди, че народният представител Георги Милчев Георгиев не отговаря на предвидените в Конституцията и закона изисквания да бъде избран за народен представител, а се инвокира нарушение на Избирателния закон от Централната избирателна комисия при осъществяване на правомощието й по чл. 96, ал. 1 ЗИНПОСК.
Според чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК всеки кандидат за народен представител, както и централните ръководства на политическите партии или коалиции, участвували в изборите за народни представители, могат да оспорват законността на избора за народен представител чрез посочените в чл. 150, ал. 1 от Конституцията органи пред Конституционния съд в срок до един месец от обявяването му от Централната избирателна комисия. Съгласно чл. 17, ал. 4 от Закона за Конституционния съд (ЗКС) исканията за решаване на спорове относно законността на избора на народен представител се правят в 15-дневен срок от решението на Централната избирателна комисия. Различието в продължителността на сроковете за оспорване е очевидно. И в двата случая се касае за срокове, установени от закон, т. е. от еднакви по степен нормативни актове. И в двата случая сроковете са процесуални - отнасят се за оспорване законността на избор на народен представител. Тези срокове обаче са установени в два различни закона. Срокът по чл. 17, ал. 4 е установен в Закона за Конституционния съд, приет от Великото народно събрание на 30 юли 1991 г. и влязъл в сила три дни след обнародването му (ДВ, бр. 67 от 1991 г). Срокът по чл. 94, ал. 1 е установен в Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове, приет от Великото народно събрание на 20 август 1991 г. и влязъл в сила от деня на обнародването му ( ДВ, бр. 69 от 1991 г.). Или по-новият закон е Законът за избиране на народни представители, общински съветници и кметове. При това положение приложното поле на стария закон (чл. 17, ал. 4 ЗКС) е стеснено от новия закон (чл. 19, ал. 1 ЗИНПОСК) само в тази част, в която има пълно съвпадане на предмета на регулиране. Такова съвпадане има, когато оспорване на законността на избора на народен представител е извършено от субектите по чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК (кандидатите за народни представители и централните ръководства на политическите партии или коалиции, участвували в изборите) чрез посочените в чл. 150, ал. 1 от Конституцията органи. В случая оспорването на законността на избора за народен представител на Георги Милчев Георгиев е направено от коалиция Предизборен съюз на БСП, БЛП, ОПТ, ПХЖД, ХРП, НЛП "Ст. Стамболов", СМС, ФБСМ и "Ера-3" чрез 1/5 от народните представители на 36-ото Народно събрание в срока по чл. 94, ал. 1 ЗИНПОСК, който с законоустановеният срок за този вид оспорване.
Съгласно чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията произнасянето по спор за законност на избора на народен представител влиза в правомощията на Конституционния съд. Искане, с което се оспорва законността на избор на народен представител от оправомощен правен субект в законоустановения срок, е допустимо по смисъла на чл. 12 и 16 ЗКС.
Искането на народните представители е съобразено с изискванията на чл. 17 ЗКС. Направено е в писмена форма, изложени са обстоятелствата, върху които се основава, посочени са допуснатите нарушения на Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове и е придружено с писмени доказателства.
За изясняване основателността на искането и на основание чл. 20 ЗКС е необходимо да се изискат от Районната избирателна комисия надлежно заверени преписи от следните документи: молбата на Георги Милчев Георгиев за оттегляне като кандидат за народен представител, решението на РИК, с което е заличен Георги Милчев Георгиев от листата на СДС за кандидати за народни представители в 15. избирателен район - Плевен, и регистрираната кандидатска листа с извършените в нея промени, с която листа е участвувал СДС в изборите за народни представители.
По изложените съображения и на основание чл. 19, ал. 1 и чл. 20 ЗКС Конституционният съд
ОПРЕДЕЛИ:
Приема за разглеждане искането на 51 народни представители от 36-ото Народно събрание, с което се оспорва законността на избора на народния представител Георги Милчев Георгиев, обявен за избран в 15. избирателен район - Плевен с листата на СДС на мястото на Марин Димитров Тодоров.
Приема представените писмени доказателства.
Да се изискат от Районната избирателна комисия - Плевен надлежно заверени преписи от молбата на Георги Милчев Георгиев за оттегляне като кандидат за народен представител, решението на РИК, с което е заличен Георги Милчев Георгиев от листата на СДС за кандидати за народни представители в 15. избирателен район - Плевен, и регистрираната кандидатска листа с извършените в нея промени, които да се изпратят в 3-дневен срок от съобщението.
Председател: Асен Манов