Вид на акта
Определение
Дата
07-05-2009 г.
Към дело

Определение

София, 07 май 2009 г.

Конституционният съд в състав:

Председател:

Румен Янков

Членове:

Васил Гоцев
Димитър Токушев
Людмил Нейков
Благовест Пунев
Емилия Друмева
Красен Стойчев
Владислав Славов
Снежана Начева
Евгени Танчев
Георги Петканов

при участието на секретар-протоколиста Росица Симова разгледа в закрито заседание на 7 май 2009 г. конституционно дело № 5/2009 г., докладвано от съдията Васил Гоцев.

Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията.Делото е образувано на 30 април 2009 г. по искане на 70 народни представители от 40-то Народното събрание за установяване противоконституционността на:- параграф 3, т. 4 от Закона за изменение и допълнение на Закона за избиране на народни представители (ЗИДЗИНП), (ДВ, бр. 31 от 24 април 2009 г.), с който в чл. 6 от Закона за избиране на народни представители (ЗИНП), (ДВ, бр. 37 от 2001 г., с изменения), ал. 3 става ал. 6 с ново съдържание;- параграф 23, т. 2 ЗИДЗИНП, в който се създава нова ал. 2 към чл. 39 на ЗИНП;- параграф 80 ЗИДЗИНП, с който се изменят ал. 2 и ал. 3 на чл. 115 ЗИНП;- както и на свързаните с тях текстове от ЗИНП.

Твърди се, че изискването право на участие при разпределяне на мандатите на национално ниво по пропорционалната система да имат само коалициите получили не по-малко от 8 на сто от действителните гласове в страната и в чужбина, нарушава конституционния принцип на политическия плурализъм. Казва се, че с въвеждането от чл. 39, ал. 2 ЗИНП на мажоритарна избирателна система в 31 едномандатни избирателни райони, които съвпадат с многомандатните избирателни райони по ал. 1, се нарушава конституционния принцип на равното пасивно субективно избирателно право. Поддържа се, че чл. 115, ал. 2 и ал. 3, които уреждат заместването на народен представител избран за министър, както и незаемането на мястото в Народното събрание на народен представител с прекратени пълномощия, в случаите когато в листата, от която той е избран няма повече кандидати или, когато са прекратени пълномощията на народен представител избран като независим кандидат са противоконституционни. Твърди се, че с тях се нарушава конституционния принцип на равнопоставеност и плурализъм и установения от Конституцията брой на народни представители.Иска се също така Конституционният съд да провери и обяви за противоконституционни и другите свързани с посочените по-горе разпоредби от ЗИНП, след изменението му със ЗИДЗИНП (ДВ, бр. 31 от 2009).Конституционният съд намира, че искането е допустимо и следва да се разгледа по същество. То е направено от управомощен субект на инициатива по чл. 150, ал. 1 от Конституцията. Отнася се до въпроси от компетентността на Конституционния съд чл. 149, ал. 1, т. 2. Съдът може да се произнесе и относно противоконституционността на разпоредби от закона, които представляват логическо единство с изрично посочените от искателите.Като заинтересувани страни по делото трябва да бъдат конституирани Народното събрание, Министерският съвет и Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИЗДИ).По изложените съображения и на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 и чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционният съд, съдът

ОПРЕДЕЛИ:

Допуска за разглеждане по същество искането на 70 народни представители от 40-то Народно събрание за установяване на противоконституционността на:- параграф 3, т. 4 от Закона за изменение и допълнение на Закона за избиране на народни представители (ЗИДЗИНП), (ДВ, бр. 31 от 24 април 2009 г.), с който в чл. 6 от Закона за избиране на народни представители (ЗИНП), (ДВ, бр. 37 от 2001 г., с изменения), ал. 3 става ал. 6 с ново съдържание;- параграф 23, т. 2 ЗИДЗИНП, с който към чл. 39 на ЗИНП се създава нова ал. 2;- параграф 80 ЗИДЗИНП, с който се изменят ал. 2 и ал. 3 на чл. 115 ЗИНП;- както и на разпоредби от закона, които представляват логическо единство с изрично посочените от искателите.Конституира като заинтересувани страни по делото Народното събрание, Министерския съвет и Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ).Препис от определението да се изпрати на вносителя на искането, който ако желае може в срок до 11 май 2009 г. да представи допълнителни съображения.Препис от определението да се изпрати също така и на заинтересуваните страни, които да вземат становище по искането в същия срок.


Председател: Румен Янков