ОСОБЕНО МНЕНИЕ
на съдиите Милчо Костов, Цанко Хаджистойчев,
Станислав Димитров и Николай Павлов
Изборите за народни представители през 1991 г. са произведени по пропорционалния принцип с твърди изборни листи на партии, независими кандидати, коалиции на партии и коалиции на партии с независими кандидати, съставени по избирателни райони - чл. 5, ал. 1 от Закона за избиране на народни представители, общински съветници и кметове (ЗИНПОСК).
Законът утвърждава системата на партийните листи, като поставя на пръв план партиите и коалициите и урежда тяхната правосубектност в основните стадии на избирателния процес.
Кандидатските листи в избирателните райони се изготвят и предлагат за регистриране от ръководствата на партиите и коалициите (чл. 41, ал. 2 ЗИНПОСК). Те определят поредността на кандидатите в листите (чл.43, ал.3 ЗИНПОСК), като могат да правят промени в регистрираните листи и да предлагат за регистриране нови кандидати (чл. 46, ал. 3 и 4 ЗИНПОСК). Всички тези действия, включително и промени в регистрираните листи в срока по чл. 45, ал. 2 ЗИНПОСК, могат да се правят само от партиите и коалициите, а не от кандидатите за народни представители, включени в партийните листи.
След като кандидатът е изпълнил изискванията на чл. 45, ал. 1, т. 2 и 3 ЗИНПОСК (заявление, че е съгласен да бъде регистриран в листата на съответната партия или коалиция и декларация, че отговаря на условията на чл. 3, ал. 1 с.з.) и регистрацията на листата е извършена в Районната избирателна комисия (РИК), той не може да отправя директни искания до РИК да бъде заличен като кандидат, да оттегля или да се отказва от кандидатурата си, да бъде сменена поредността му в листата и изобщо да се правят каквито и да са други промени в нея. Такива искания могат да бъдат правени само и единствено от партията или коалицията, която е предложила кандидатската листа за регистрация. Районната избирателна комисия може да приеме за разглеждане и да реши такива искания, когато са предявени от съответната партия или коалиция, но не и от някой от посочените кандидати в листата, и то само в срока по чл. 45, ал. 2, респективно по чл. 46, ал. 3 и 4 ЗИНПОСК. Срокът има значение не само за регистрацията, но и за изменение на вече регистрираните листи, защото РИК не само регистрира, но и обявява кандидатските листи пред населението (чл. 35, ал. 1, т. 6 с.з.).
Всички изисквания на избирателния закон при регистрацията на листата на кандидатите за народни представители, представена от Съюза на демократичните сили (СДС) в 15. избирателен район - Плевен, в която на десето място е вписано името на Георги Милчев Георгиев, са изпълнени. Регистрирането на листата е извършено на 13 септември 1991 г., в срока по чл. 45, ал. 2 ЗИНПОСК, който е 30 дни преди изборния ден.
След изтичането на този срок, на 16 септември 1991 г., кандидатът за народен представител от листата на СДС Георги Милчев Георгиев е подал молба до Общинската избирателна комисия в гр.Плевен, в която заявява, че желае да изтегли кандидатурата си за народен представител. Молбата е изпратена по компетентност на РИК, където е заведена на 26 септември 1991 г. с вх. № 6. Същия ден РИК с решение по протокол № 7 "заличава Георги Милчев Георгиев в листата за кандидат за народен представител на СДС по лично негова молба" (цит.). Това решение за промяна в листата не е отразено в регистъра на РИК, а Централната избирателна комисия (ЦИК) не е била уведомена за него. Кандидатската листа остава регистрирана в първоначалния си непроменен вид с името на Георги Милчев Георгиев на десето място. В официалния бюлетин на ЦИК за резултатите от изборите за народни представители, проведени на 13 октомври 1991 г. (изд. м.ноември 1991 г., София), на с. 209, параграф 3 "Партийни листи на СДС, БСП и ДПС", район 15. - Плевен, листата на СДС фигурира в същия вид, т. е. с името на Георги Милчев Георгиев под № 10.
Въпреки, че в бюлетината на СДС не е било вписано името на кандидата за народен представител Георги Милчев Георгиев, щом то фигурира в регистрираната листа, за него е гласувано като един от посочените от коалицията кандидати. Същественото е името на съответния кандидат да е записано в регистрираната листа към момента на избора. Това е принципът на пропорционалната изборна система - гласува се с бюлетини с определен цвят за партии и коалиции, а не за имена и личности.
Районната избирателна комисия изобщо не е могла да се произнася с решение по молбата на Георги Милчев Георгиев поради липса на активна легитимация за сезирането й. Искане е могла да направи само коалицията, регистрирала листата. Освен това искането на Георги Милчев Георгиев е направено след изтичане на сроковете по чл. 45, ал. 2 и чл. 46, ал. 3 и 4 ЗИНПОСК. А такова искане, независимо от кого е направено, не поражда правно действие.
Може ли и докога кандидатът за народен представител, след като е дал съгласието си за участие в кандидатската листа, да оттегля това свое съгласие? Пред кого може да направи изявлението си за оттегляне?
Даденото съгласие от кандидата за участие в изборите (упражняване на пасивното избирателно право) може да се оттегли при съгласие на партията или коалицията, която е издигнала кандидатурата му. Това са взаимоотношения между него и коалицията. Кандидатът обаче не може да се обърне директно към РИК и да заяви, че оттегля кандидатурата си. Това може да направи само партията или коалицията и само в предвидените от закона срокове. След изтичането на тези срокове, ако кандидатът е избран за народен представител, той може да подаде своята оставка само пред Народното събрание по реда на чл. 72, ал. 1, т. 1 от Конституцията.
Бюлетините, с които се гласува, съдържат имената на кандидатите за народни представители от регистрираната кандидатска листа в многомандатния район (чл. 70, ал. 1, т. 1 ЗИНПОСК). Ако бюлетината в плика съдържа имена на кандидати, несъответстващи с имената на регистрираните в района кандидати, тя е действителна и се брои като подадена за съответната листа в района, която е регистрирала цвета на бюлетината (чл. 77, ал. 2 с.з.). В случая, въпреки незаконосъобразното решение на РИК, регистрираната листа е останала непроменена в самия регистър. А това, че в бюлетината не е било посочено името на десетия кандидат, е без правно значение. С тази бюлетина се е гласувало за регистрираната и непроменената кандидатска листата на СДС, в която на десето място е вписано името на Георги Милчев Георгиев като кандидат за народен представител. Това е същността на избора по пропорционален принцип с твърди изборни листи на партии, коалиции и пр. Меродавна е листата с регистрирания цвят. Гласуването със съответния цвят бюлетина означава глас за листата. Точно по този начин е уредено в действащия избирателен закон (Закон за избиране на народни представители, общински съветници и кметове от 1991 г.) гласуването по пропорционалната система.