Вид на акта
решение
Дата
26-11-2009 г.
Към дело

решение №9

София, 26 ноември 2009 г.

(Обн., ДВ, бр. 97 от 2009 г.)

Конституционният съд в състав:

Председател:

Евгени Танчев

Членове:

Емилия Друмева
Красен Стойчев
Владислав Славов
Георги Петканов
Димитър Токушев
Ванюшка Ангушева
Благовест Пунев
Цанка Цанкова
Пламен Киров
Стефка Стоева
Румен Ненков

при участието на секретар-протоколиста Енита Еникова разгледа в закрито заседание на 26 ноември 2009 г. конституционно дело № 8 от 2009 г., докладвано от съдията Евгени Танчев.

Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията.

Делото е образувано на 21 юли 2009 г. по искане на група от седемдесет и седем народни представители от 41-ото Народно събрание на Република България на основание чл. 112 от Закона за избиране на народни представители (ЗИНП) във връзка с чл. 66 от Конституцията.

Предмет на искането е оспорване законността на избор за народен представител, а именно на Георги Велков Колев - мажоритарен кандидат, издигнат от политическа партия ДПС в Тридесети едномандатен избирателен район - Шуменски. В искането се твърди, че са допуснати сериозни закононарушения и са осъществени противозаконни действия, довели до недействително отразяване на подадените гласове за мажоритарните кандидати на ДПС и ГЕРБ в Тридесети едномандатен избирателен район (ЕИР) - Шуменски, в общините: Каолиново, Никола Козлево, Хитрино, Венец, Върбица, Нови пазар, Велики Преслав, Каспичан и Смядово и частично Шумен. В искането се твърди, че секционните избирателни комисии с действията си са нарушили чл. 87, чл. 95, ал. 2 и чл. 100 ЗИНП, вследствие на което неправомерно е избран мажоритарният кандидат на политическа партия ДПС - Георги Велков Колев, вместо мажоритарния кандидат на политическа партия ГЕРБ - Димитър Крумов Александров. Към съответното искане са приложени и писмени доказателства.

С определение от 11 август 2009 г. съдът е допуснал искането за разглеждане по същество и е конституирал като заинтересувани страни по делото Народното събрание, Министерския съвет, министъра на външните работи, Централната избирателна комисия по Закона за избиране на народни представители (ЦИКЗИНП), Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството (ГДГРАО), Гражданска инициатива за свободни и демократични избори (ГИСДИ) и Съюза на юристите в България.

В предоставения от Конституционния съд срок становища са постъпили от: министъра на външните работи, министъра на регионалното развитие и благоустройството, Главна дирекция „Гражданска регистрация и административно обслужване“ към Министерството на регионалното развитие и благоустройството, Централната избирателна комисия и Гражданска инициатива за свободни и демократични избори. Останалите конституирани страни не са представили свои становища по делото.

Министърът на външните работи счита, че не може да бъде конституиран като страна по делото поради факта, че Министерството на външните работи няма отношение към разпределението на гласовете за мажоритарните кандидати за народни представители. Гражданска инициатива за свободни и демократични избори също не е предоставила становище заради неприсъствие в Тридесети Шуменски ЕИР.

Министърът на регионалното развитие и благоустройството счита, че искането може да бъде прието за основателно, ако се установи, че са допуснати твърдените в искането нарушения на Закона за избиране на народни представители и предоставя на Конституционния съд протоколите за починали лица към момента на изборите, които са били включени в избирателните списъци по секции в съответния избирателен район.

Централната избирателна комисия е предоставила становище с копия на протоколи от изборните резултати в съответните избирателни секции в съответствие с поисканото от Конституционния съд в определението за допустимост.

С определението за допустимост от 11 август 2009 г. съдът изиска от областния управител на Шуменска област:

 - заверено копие от протокола на Районната избирателна комисия (РИК) за избран мажоритарен кандидат и заверени копия от секционните протоколи в Тридесети ЕИР - Шуменски;

 - заверен списък на съставите на СИК и на РИК с посочване на представителството на политическите сили в тях, както и на номера на избирателната секция, населеното място и на общината, на чиято територия се намира съответната секция;

 - заверените копия от всички жалби, постъпили в изборния ден до РИК, както и копия от решенията на РИК по тези жалби в изборния ден.

В установения срок изисканите материали като доказателства по делото бяха изпратени от областния управител на област Шумен в Конституционния съд.

След проверка и анализ на твърденията и исканията на жалбоподателите, както и на предоставените доказателства по конституционно дело № 8 от 2009 г., съдът установи следното:

1. В община Никола Козлево в състава на Тридесети Шуменски едномандатен избирателен район не е допуснато фалшифициране, нито подмяна на екземпляри от секционни протоколи. Не е нарушен от съответните секционни избирателни комисии чл. 100 ЗИНП, съгласно който секционният избирателен протокол е единен и се състои от две части - за гласуване за мажоритарни кандидати и за гласуване за кандидатски листи. Съдът констатира, че в секционните избирателни комисии в община Никола Козлево в секциите: 003 - с. Вълнари, 009 - с. Пет могили, 010 - с. Ружица, 011 - с. Хърсово, 012 - с. Цани Гичево, и 013 - с. Църквица, са разменени първата и втората част от формулярите на протоколите на секционните избирателни комисии още преди изборния ден и преди тяхното попълване. Това се установи при проверката, при която беше констатирано, че в община Никола Козлево, секция 003 - с. Вълнари, първият лист от протокола има № 290, а вторият лист - № 293, докато в секция 011 - с. Хърсово - вторият лист от протокола е с № 290 и съответства на първия лист от секция 003 - с. Вълнари. В секция 013 - с. Църквица - първият лист има № 293, а вторият лист - № 298, докато вторият лист от секция № 003 - с. Вълнари, има № 293, а първият лист от протокола в секция 009 - с. Пет могили, има № 288. Видно е, че в община Никола Козлево в секциите 003, 009, 010, 011, 012 и 013 се е стигнало до размяна на първата и втората част от протоколите на секционните избирателни комисии поради небрежност и техническа грешка, като отделните листове точно съответстват на номерата на протоколите в изброените секции. Поради това не може да се приеме, че е станала подмяна на отделни части на протоколи и фалшифициране на изборния резултат. Още повече, че протоколите са подписани от всички членове на избирателните комисии без възражения и особени мнения, като в изброените секции има и трима представители на политическа партия ГЕРБ. При подписването на секционните протоколи представителите на тази партия са потвърдили с подписите си констатирания изборен резултат от съответните секционни избирателни комисии.

2. Претенцията на вносителите на искането, че в значителна част от секционните избирателни протоколи в нарушение на ЗИНП са извършени множество поправки, без тези корекции да са подписани от всички членове на комисиите, е неоснователна, тъй като от проверката на протоколите е видно, че поправките до подписването на протокола са извършени от всички членове на секционните комисии, а след това - от председателя, секретаря и още един член, които са от различни политически партии и коалиции. Отстранени са предимно технически грешки, които не се отразяват на изборния резултат. В по-голямата си част корекциите не засягат получените от мажоритарните кандидати действителни гласове, а само данните за броя на избирателите в основния и допълнителния избирателни списъци, както и броя на дописаните в тях избиратели в изборния ден.

3. Твърдените в искането тежки нарушения на избирателния закон не се потвърждават от съдържанието на протоколите на секционните избирателни комисии в общините: Върбица, Венец, Каолиново, Никола Козлево и Хитрино, както и от протокола на РИК в Тридесети ЕИР - Шуменски. Нито един от тези протоколи не е подписан с особено мнение от член на съответната комисия, като следва да се отбележи, че секционните и районната избирателни комисии са съставени от представители на различни политически партии с противоположни интереси в изборния процес, които са могли да направят своите възражения.

4. От жалбите, подадени в изборния ден до РИК, е видно, че се оспорва единствено допускането до гласуване в избирателната секция на с. Тодор Икономово на трима застъпници на кандидати без удостоверение за гласуване на друго място. От всички разгледани жалби в изборния ден и решенията по тях на РИК това е единственото констатирано нарушение, което е от естество да повлияе на крайния изборен резултат.

5. В искането се твърди, че в редица населени места в Тридесети Шуменски едномандатен избирателен район в избирателните списъци са включени много повече избиратели от броя на населението към 2005 г. По силата на чл. 29, ал. 1 ЗИНП избирателните списъци се обявяват не по-късно от 40 дни преди изборния ден и могат да бъдат атакувани за отстраняване на грешки и непълноти най-късно 7 дни преди изборния ден пред кмета на общината, района или кметството, а ал. 4 на чл. 32 ЗИНП дава възможност за атакуване на избирателния списък и пред Районния съд, чието решение е окончателно и се обявява незабавно. Няма данни в избирателния район избирателните списъци да са атакувани за грешки и непълноти съгласно правилата, съдържащи се в ЗИНП.

Справката, предоставена от ГДГРАО, посочва, че след окончателното изготвяне и публикуване на избирателните списъци в Тридесети ЕИР - Шуменски, в периода 24.06.2009 г. до изборния ден - 05.07.2009 г., са починали 67 лица. Съгласно изискването на Закона за избиране на народни представители (чл. 38, ал. 2) тези лица се зачертават в избирателните списъци от общинската администрация до предаването на списъците на секционните избирателни комисии непосредствено преди изборния ден. Дори да се допусне, че починало лице не е било заличено в основния избирателен списък, то очевидно е, че никой не би могъл да гласува с неговия документ за самоличност. Член на секционна избирателна комисия не може да пусне глас вместо починало лице, доколкото секционните избирателни комисии са съставени от представители на различни политически партии с противоположни интереси в изборния процес и в процеса на гласуване има взаимен контрол между тях.

6. Съдът отклонява искането за „ръчно преброяване“ на подадените бюлетини за мажоритарни кандидати във всички избирателни секции на общините: Каолиново, Никола Козлево, Хитрино, Венец и Върбица, доколкото в Република България преброяването на бюлетините от гласуването се извършва единствено и само ръчно от секционните избирателни комисии след приключване на изборния ден и не се прилага какъвто и да е друг способ на преброяване освен този. Повторно преброяване на гласовете би могло да се допусне, ако от протоколите на секционните избирателни комисии е видно, че съществуват спорове между членовете на СИК за резултатите от гласуването. От всички проверени протоколи в изброените общини в нито един от тях не е поставен под съмнение изборният резултат и нито един член на секционна избирателна комисия не е подписал секционен протокол с възражение или особено мнение.

Съдът не счита, че е оправдано извършване на проверка на съответствието на обявените за недействителни бюлетини с изискванията на избирателния закон и методическите указания на ЦИК, както и относно правомерността на дописани и допуснати до гласуване избиратели, съобразно закона извън включените в първоначалния избирателен списък, доколкото не са регистрирани възражения, жалби и подписване с особени мнения от страна на членовете на комисиите в протоколите на СИК и РИК.

7. Съдът отклонява искането за проверка на избирателните списъци за включването в тях на лица с двойно гражданство, които не са били в Република България. Влизането на територията на страната на лица, които са български граждани и имат редовни лични карти, не е пречка тези лица, ако са избиратели от съответната секция, да гласуват в нея в изборния ден. Личното им явяване се контролира от секционните избирателни комисии, застъпниците на кандидатите и наблюдателите на изборите.

8. Районната избирателна комисия в Тридесети Шуменски едномандатен избирателен район със свое решение от 6 юли 2009 г. обявява за избран на първи тур Георги Велков Колев от политическа партия ДПС „Движение за права и свободи“, тъй като е получил 35 989 гласа. Кандидатът с втори резултат по брой действително подадени гласове от първия тур е Димитър Крумов Александров от политическа партия ГЕРБ, който е получил 35 323 гласа. Разликата между резултатите на избрания кандидат и втория по брой на гласовете кандидат в едномандатния избирателен район е 666 гласа.

В справката, предоставена от ГДГРАО изрично се посочва, че при проверката за двойно гласуване в Тридесети ЕИР - Шуменски, повече от веднъж са гласували 9 избиратели. В същото време в Тридесети ЕИР - Шуменски, в изборите са участвали лица без избирателно право, както следва: поставени под запрещение - 1; лица, които не са граждани на Република България - 4. В посочения избирателен район няма случаи на гласували лица, ненавършили 18 години, както и лица, изтърпяващи наказание лишаване от свобода, а също така и трима души са гласували в този избирателен район без удостоверение за гласуване на друго място.

Вносителите на искането твърдят, че в посочените пет общини, както и допълнително в една секция в гр. Нови пазар и седем секции в гр. Шумен, секционните комисии по реда на чл. 28, ал. 4 и ал. 5 ЗИНП са дописвали в избирателните списъци и са допускали до гласуване избиратели, които не са имали постоянен адрес на територията на съответната секция. Конституционният съд намира, че не се налага проверка дали отразените в избирателните списъци постоянни адреси се намират в съответния едномандатен район. Дори и ако само хипотетично се приеме, че такова нарушение е допуснато за всички дописани лица (общо 614 души) и към тях се прибави броят на гласувалите, поставени под запрещение (един), гласувалите без българско гражданство (четирима), гласувалите повече от един път (девет) и гласувалите без удостоверение за гласуване на друго място (трима), то разликата от 666 гласа между обявения за избран кандидат и кандидата, класиран на второ място, няма да бъде стопена. Според формулата на известния френски конституционалист проф. Колиар (известна в Германия като правило на мандатна релевантност), когато разликата в изборния резултат на избрания кандидат и кандидата с най-много гласове след тези на победителя е по-голяма от броя на оспорените гласове в съответния избирателен район, то крайният изборен резултат не се променя. Поради изложеното и на основание чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията и чл. 22, ал. 1 ЗКС Конституционният съд

РЕШИ:

Отхвърля искането на група от седемдесет и седем народни представители от 41-ото Народно събрание относно оспорване законността на избора за народен представител на Георги Велков Колев - мажоритарен кандидат, издигнат от политическа партия ДПС в Тридесети едномандатен избирателен район - Шуменски, като неоснователно.

 


Председател: Евгени Танчев