Вид на акта
особено мнение по решение
Дата
17-05-1995 г.
Към дело

 

Особено мнение на съдията Станислав Димитров

 

Разпоредбите на чл.72, ал.4 и 5 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание (ПОДНС) не са съобразени с чл.101 и чл.88, ал.1 от Конституцията.

Съгласно чл.101, ал.1 от Конституцията президентът може мотивирано да върне закона в Народното събрание за ново обсъждане, което не може да му бъде отказано. Член 88, ал.1 от Конституцията разпорежда, че законите се обсъждат и приемат с две гласувания. С ПОДНС не може да се въвежда друга процедура за гласуване на законите, различна от предвидената в Конституцията. В нея няма разпоредба за друг начин на гласуване на законите при упражняване на отлагателното вето от президента по реда на чл.101, ал.1. В този случай чл.101, ал.2 и 3 изрично посочват единствените отклонения от възприетия от Конституцията ред при гласуването и обнародването на законите, а именно, че Народното събрание приема повторно закона с мнозинство повече от половината от всички народни представители (чл.101, ал.1), което е отклонение от общия принцип на чл.81, ал.2 от Конституцията, и че повторно приетият от Народното събрание закон се обнародва в седемдневен срок (чл.101, ал.3), което е отклонение от разпоредбата на чл.88, ал.3 от Конституцията. Други изключения и отклонения от общите конституционни принципи за приемане и гласуване на законите чл.101 не предвижда. Съгласно чл.88, ал.2 от Конституцията само другите актове на Народното събрание (извън законите) се приемат с едно гласуване. В този и в никой друг текст от Конституцията не е посочено, че с едно гласуване се приемат и върнатите от президента закони за ново обсъждане. И в този случай, разбира се, Народното събрание може да реши двете гласувания да се извършат в едно заседание.

Аргументът, че върнатият от президента закон за ново обсъждане не е законопроект, за да са необходими две гласувания, е неубедителен. На първо място, в чл.88, ал.1 от Конституцията е употребен терминът "закон", което може да означава както законопроект, така и върнат от президента закон. И на второ място, върнатият от президента закон до прегласуването му от Народното събрание все още не е закон. Ако не събере повече от половината от гласовете на всички народни представители, няма да стане закон.

По тези съображения подписах решението с особено мнение по отношение на чл.72, ал.4 и 5 ПОДНС.