Вид на акта
особено мнение и становище по решение
Дата
11-11-1998 г.
Към дело


Особено мнение на съдията Димитър Гочев

За мое съжаление не мога да се присъединя към мнозинството от съдиите при решаването на това дело по два от атакуваните текстове – чл.3, ал.1 от Закона за съсловните организации на лекарите и стоматолозите (ЗСОЛС) и пар. 7 от преходните и заключителните разпоредби на същия закон.

1.Относно чл.3, ал.1, с който се създава задължение за всички лекари и стоматолози, които упражняват професията си, за членуване в Българският лекарски съюз и Съюзът на стоматолозите в България. Тази разпоредба противоречи на принципа на свободата на сдружаване по чл.44, ал.1 от Конституцията.

Наистина в посочения конституционен текст не е регламентирано правото да не се членува в дадена организация и сдружение, но нашият Конституционен съд е имал възможност да се произнесе относно широкото съдържание на правото на сдружаване по чл.44, ал.1 от Конституцията в решението си № 10 от 1994 г., в което дава задължително тълкуване на този текст, като подчертава принципа на доброволността на сдружаването. Този принцип на доброволност без съмнение съдържа и правото на всеки да не се асоциира в съществуваща организация или да участва в създаването на такава. Това предполага, че законодателят на това основание няма право да създава със закон задължение за участие в някое дружество, съюз или синдикат.

За да се отхвърли искането в мотивите на решението се приема тезата за неприложимост на чл.12 и чл.44 от Конституцията, тъй като в случая се касае до създаване на корпорация на публичното право, каквито корпорации са извън приложното поле на тези два конституционни текста. Законодателят можел да създаде задължение за членуване в такива публично правни корпорации.

За да се обоснове тази теза в мотивите на решението не се прави извод от текста на чл.12 и чл.44 от Конституцията, а преди всичко на доводи от практиката на Европейския съд за правата на човека.

Аз съм напълно съгласен с възприетия подход на тълкуване на текстовете що се отнася до ползване на доводи и разрешения от практиката на Европейския съд за правата на човека по прилагане и тълкуване ЕКПЧ и конкретно чл.11 от нея, който текст има аналогично съдържание на чл.44 от нашата Конституция. Това е така по две причини – първата, че ЕКПЧ по силата на чл.5, ал.4 от Конституцията е част от вътрешното ни право и има предимство пред вътрешното ни законодателство (дали и пред Конституцията – това е спорно). Втората причина е, че по силата на чл.46 ЕКПЧ решенията на ЕСПЧ са задължителни, включително относно на дадено тълкуване на текстове на конвенцията.

Конституционният съд трябва да прилага и тълкува текстовете на Конституцията по начин, съобразен с практиката на ЕСПЧ, тогава, когато с решение е дадено тълкуване на аналогичен текст на конвенцията.

Затова съвсем правилно в решението, след като се цитират решения на ЕСПЧ, се прави разлика в режима на свободата на сдружаване в случаите, когато се касае до сдружение от областта на частното право и корпорации от публичното право, създадени със закон и изпълняващи публичноправни функции.

Не мога обаче да се съглася с извода, че чл.12 и чл.44 от Конституцията не са приложими при преценката на конституционосъобразността на закона,, тъй като БЛС и ССБ били именно корпорации на публичното право, създадени със закон и изпълняващи публичноправни функции.

На първо място двата съюза не са създадени с атакувания закон. Такава разпоредба няма.

Двата съюза, които са конституирани като заинтересувани страни по делото, сами твърдят, а са представили и доказателства по делото, че са регистрирани като сдружения с нестопанска цел по реда на ЗЛС. Че те са именно такива сдружения личи и от техните устави.

С разпоредбите на закона те са обявени за “съсловни организации”, без да е прогласено тяхното прикротяване или закриване като сдружения с нестопанска цел или преобразуване. Напротив – в пар. 2 и 3 ПЗР на закона се говори за “съществуващи дружества”.

Аз приемам, че със закона се придават публичноправни функции на съществуващи две сдружения с нестопанска цел от категорията именно на сдруженията на частното право и това в никакъв случай не превръща регистрираните с решение на съда по ЗЛС сдружения в създадени със закон корпорации на публичното право, каквито са без съмнение сочените в решението примери (решението Льо Компт Ван Льовен и Де Майер). Първо – дали може със закон да се отмени ефекта на регистрационното решение на съда? Дори и да може – с този закон не е направено.

Ако ние като Конституционен съд прилагаме практиката на ЕСПЧ, в случая не можем да не се съобразим с решението на ЕСПЧ по делото Сигурйонсон срещу Исландия (30 юни 1993 г. – сер.А № 264), в който се разглежда случай, при който на сдружение с нестопанска цел със закон му е възложено изпълнението на публичноправни функции. В това решение е прието, че “фактът, че частноправна асоциация изпълнява определени функции, възложени й със закон, няма за последица превръщането й в корпорация на публичното право”.

Затова аз намирам, че разпоредбите на чл.12 и чл.44 от Конституцията намират приложение по отношение на режима на членуване в Българския лекарски съюз и Съюза на стоматолозите в България и следователно въвеждането в закона на задължение за членуване в тези две организации противоречи на цитираните разпоредби на Конституцията.

2. Относно пар. 7 от ПЗР на закона, с който се създава нова т.3 от чл.330, ал.2 от КТ.

Намирам текста също за противоконституционен. Създава се основание за уволнение без предупреждение на заличените лекари и стоматолози от регистъра на колегията за срок от 3 месеца до 2 години. Намирам, че прекратяването на трудовите отношения по реда на чл.330 КТ в зависимост от една временна наказателна мярка и в нарушение на прогласеното от чл.48 от Конституцията право на труд.