Особено мнение на съдията Димитър Гочев
За мое съжаление не мога да се присъединя към становището на мнозинството от съдиите в Конституционния съд относно претендираната противоконституционност на чл.27, т.5 от Закона за далекосъобщенията, както и на параграф 14, ал. 4 от допълнителните разпоредби на закона.
По член 27, т.5
Намирам, че разпоредбата противоречи на чл.40 от Конституцията и Тълкувателното решение № 7 от 1996 г. на Конституционния съд, тъй като с прекратяване и спиране на лиценз за “радио или телевизионна дейност” на ДКД се дава възможност да упражнява цензура върху тази дейност. Радио и телевизионна дейност съгласно т.12 на § 1 от допълнителните разпоредби на закона представлява “подготвяне, създаване и разпространение на радио-телевизионни програми и на допълнителна информация”. Противоконституционно е ДКД да може да отнема лиценз за тази дейност.
По параграф 14, ал.4 от допълнителните разпоредби
Текстът противоречи на принципите на правовата държава - чл.4 от Конституцията и на чл.17, ал.3 от Конституцията.
С този текст се посяга на придобити права по придобити лицензии след влизане в сила на Закона за концесиите. При извършване на дейност на основание на издаден лиценз се придобиват различни имуществени права – придобива се движимо и недвижимо имущество, сключват се различни сделки и пр.
Принципът на правовата държава предполага законодателно осигуряване на правна сигурност на носителите на материалните права и ограничаването на придобити права може да бъде въведено от законодателя само в интерес на други конституционно защитени права или на обществения интерес, когато това изрично е предвидено при балансиране на правата. В случая такъв баланс липсва.
Този извод се налага от обстоятелството, че лицата, придобили лицензии след влизане в сила на Закона за концесиите (по ал.4 на § 14), губят правата си по лицензията и трябва да кандидатстват отново, докато тези, които са придобили лицензии “до влизане в сила на закона”, само трябва да актуализират на практика лицензиите си (ал.1 на същия параграф). Очевидно двете групи лица са придобили лицензии при един и същи режим – режимът, действал преди влизане в сила на този закон, а именно този по Закона за концесиите.