Вид на акта
особено мнение и становище по решение
Дата
20-09-2000 г.
Към дело

Особено мнение на съдиите Асен Манов и Неделчо Беронов

Подписали сме с особено мнение решението по к.д. № 7/2000 г., защото намираме, че разпоредбата на § 73 от Закона за изменение и допълнение на Закона за лекарствените средства и аптеките в хуманната медицина (ЗИДЗЛСАХМ) не противоречи на Конституцията.

Съображенията ни са следните:

Основният закон с разпоредбата на чл.52, ал.5 възлага на държавата да осъществява контрол върху производството на лекарствени средства и търговията с тях. В какви рамки са правомощията на държавата, предвидени в тази конституционна разпоредба, сме изложили в становищата си по к.д. № 3/2000 г., от които няма основание да се отклоним и които продължаваме да поддържаме.

Въпрос на суверенна законодателна преценка на Народното събрание е да урежда правото да се откриват аптеки. От конституционна гледна точка няма пречка в различни периоди да се даде различна правна уредба на правото да се откриват аптеки. Извън компетенциите на Конституционния съд е да лишава законодателя от тази негова възможност. При създаването на оспорената разпоредба законодателят е действал в рамките на конституционно предоставени му правомощия. Извършил го е, без да наруши други разпоредби на основния закон, което би могло да доведе до противоконституционност.

Неоснователни са доводите в решението, според които атакуваният текст нарушавал конституционно установените принципи на местното самоуправление и ограничавал правомощията на органите му и по-конкретно стопанската инициатива на общините да откриват аптеки. Внимателният прочит на глава седма от Конституцията показва, че в нея не се съдържа никаква разпоредба относно стопанската дейност, която общините е възможно да развиват; не е предвидена за тях никаква специална закрила, неограничимост или приоритети пред дейността на останалите стопански субекти в страната. Общините могат да развиват стопанска дейност наравно и еднакво с всички граждани и юридически лица при условията и гаранциите, предвидени в чл.19, ал.2 от Конституцията. В този смисъл е изрично и тълкувателното Решение № 19 от 22.12.1993 г. по к.д. № 11/1993 г. Режимът на обектите на общинска собственост се определя със закон (чл.17, ал.4 от Конституцията). Народното събрание осъществява предоставено му конституционно признато правотворческо правомощие, когато определя кое може да бъде обект на общинска собственост (в този смисъл е Решение № 10 от 04.07.1996 г. по к.д. № 8 от 1996 г.). Оспорената разпоредба определя може ли и при какъв режим аптека да бъде обект на общинска собственост, с което чл.17, ал.4 от основния закон е спазен.

По тези съображения намираме, че искането следва да бъде отхвърлено.