Определение
София, 26 октомври 2000 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Христо Данов
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Силвия Василева разгледа в закрито заседание на 26 октомври 2000 г. конституционно дело № 14/2000 г., докладвано от съдията Неделчо Беронов.
Делото е образувано по искане на Общински съвет гр. Перник за установяване на противоконституционност на чл.101, ал.5, т.1 във връзка с ал.1 от Закона за лечебните заведения по отношение на компетентността на министъра на здравеопазването за промяна на статута на общинска собственост в държавна.
Преди да даде ход на делото за разглеждане на допустимостта на искането, Конституционният съд констатира наличие на недостатъци в същото с оглед изискванията на чл.17 от Закона за Конституционен съд /ЗКС/ и чл.18 от Правилника за организацията и дейността на Конституционния съд /ПОДКС/.
Съгласно чл.19, ал.3 ПОДКС отстраняване на недостатъците на искането може да се поиска през цялото конституционно производство. Поради това за редовността на искането следи както председателя на Конституционния съд, така и самият съд, ако въпреки нередности на искането делото е било образувано. В този смисъл е определение № 3 от 12 март 1996 г. по к.д. № 3/1996 г.
Конституционният съд констатира, че в искането се съдържат две претенции: а/ за установяване на противоконституционност на чл. 101, ал.5, т.1 във връзка с ал.1 от Закона за лечебните заведения и б/ за повдигане на спор за компетентност между общинския съвет и министъра на здравеопазването.
Общински съвет може да сезира Конституционния съд само със спорове за компетентност, но не и за установяване на противоконституционност на закон /чл. 149, ал.1, т.3 и чл.150, ал.1 второ изр. от Конституцията/.
Поради това делото следва да бъде прекратено в частта му в която се иска установяване на противоконституционност на законова разпоредба.
При спор за компетентност между органите на местно самоуправление и централните изпълнителни органи исканията се правят само след обсъждане на предмета на спора между заинтересуваните институции /чл.17, ал.3 ЗКС/, поради което към искането задължително се прилагат писмени доказателства, че е спазено изискването на чл.17, ал.3З ЗКС /чл.18, ал.4 ПОДКС/. В случая това не е направено.
Конституционният съд може да бъде сезиран със спор за компетентност от общински съвет, но не еднолично от неговия председател. В края на искането е вписано, че се прилага копие от решение на Общинския съвет гр. Перник, но такова липсва, не е получено в съда.
Поради изложените съображения и на основание чл.17, ал.1 и 3 ЗКС, чл.18, ал.4 и чл.19, ал.3 ПОДКС Конституционният съд
ОПРЕДЕЛИ :
Прекратява делото по отношение на искането на Общинския съвет гр. Перник за установяване на противоконституционност на разпоредбата на чл.101, ал.5, т.1, във връзка с ал.1 от Закона за лечебните заведения.
Дава указание на Общински съвет гр. Перник да представи писмени доказателства, че е спазено изискването на чл.17, ал.3 ЗКС предметът на спора да е обсъден между подателя на искането и министъра на здравеопазването.
Подателят на искането да представи в съда препис от решението на Общинския съвет гр. Перник за сезиране на Конституционния съд.
На подателя на искането се предоставя 14-дневен срок за изпълнение на посочените указания. Препис от това определение да се изпрати на Общински съвет Перник.
Председател: Христо Данов