Вид на акта
становище по определение, приключващо дело
Дата
01-01-1970 г.
Към дело

СТАНОВИЩЕ

на съдията Неделчо Беронов по к.д. 14/2000 г.

Освен посоченото в мотивите на определението от 18.01.2001 г. съществува и друга причина, поради която искането на Общински съвет гр. Перник не може да бъде допуснато за разглеждане. В случая няма спор за компетентност. Както е пояснено в определение № 4 от 14 октомври 1999 г., ДВ, бр.91/1999 г., за да има спор за компетентност е необходимо ... "да съществува препокриване /застъпване/ на компетентности, т.е. ситуация, в която правомощията на органите на местно самоуправление се конкурират с тези на централните изпълнителни органи или положение, в което се оспорва дадена компетентност на централните изпълнителни органи, като принадлежаща на органа на местно самоуправление". Със Закона за лечебните заведения и по-конкретно с разпоредбата на чл.101, е възложено на министъра на здравеопазването единствено правомощието да преобразува съществуващите публични здравни заведения в търговски дружества. Компетентност по същия въпрос не е предоставена на друг орган, включително и на общински съвет. В искането си до съда Общински съвет гр. Перник също не претендира за компетентност да преобразува публични здравни заведения в търговски дружества.

Компетентността на министъра на здравеопазването е да извърши промяна в правния статус на съществуващи правни субекти - публични здравни заведения, като ги преобразува в търговски дружества. С това неговите правомощия по чл.101 ЗЛЗ се изчерпват. Министърът на здравеопазването не е компетентен да преценява и определя кой да бъде собственик на капитала на търговските дружества. Това го прави самият Закон за лечебните заведения с разпоредбите на чл.101, ал.4, 5 и 6. Въпросът за собствеността върху капитала е решен от Народното събрание със закон, а не с административен акт на централен изпълнителен орган. Възраженията срещу същите разпоредби на ЗЛЗ, че нарушават правото на собственост на общински съвет и поради това противоречат на чл.17 и 140 от Конституцията, са за противоконституционност на закон, но общински съвет не може да сезира Конституционния съд с такова искане.