Определение
София, 12 септември 2002 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Неделчо Беронов
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Енита Еникова разгледа в закрито заседание на 12 септември 2002 г. конституционно дело № 16/2002 г., докладвано от съдията Живан Белчев.
Производството е по чл.149, ал.1, т.2 от Конституцията.
Делото е образувано на 25.07.2002 г. по искане на 57 народни представители от XXXIX-то Народно събрание за установяване противоконституционността на 8 решения на Народното събрание приети в заседанието на 14 март 2002 г./обн. ДВ,бр.30 от 22 март 2002 г./, с които се освобождават като членове на парламентарните комисии в XXXIX-то Народно събрание: от състава на Комисията по образованието и науката Елка Панчова Анастасова и Сийка Недялкова Димовска; от състава на Комисията по земеделието и горите Надка Радева Пангарова; от състава на Комисията по местно самоуправление, регионална политика и благоустройство Владимир Иванов Димитров; от състава на Комисията по европейската интеграция Сийка Недялкова Димовска; от състава на Комисията по медиите Елка Панчова Анастасова; от състава на Комисията по жалбите и петициите на гражданите Стела Димитрова Ангелова - Банкова; от състава на Комисията по културата Стела Димитрова Ангелова- Банкова и от състава на Комисията по здравеопазването Надка Радева Пангарова, поради противоречието им с разпоредбите на чл.67, ал. 1 и 2 и чл.84 от Конституцията.
Производството е във фазата по допустимостта по смисъла на чл.19, ал.1 ЗКС.
Развити са оплаквания, че решенията противоречат на разпоредбите на чл.67, ал.1 и 2 и чл.84 от Конституцията на Република България.
Излагат се съображения, че народните представители представляват не само своите избиратели, а и целия български народ, т.е. всеки народен представител, във всеки момент представлява всички български избиратели, а не само онези, които са гласували за него. Затова те имат еднакъв публичен статут, имат равни права да участвуват във всички форми на парламентарната дейност.
С тези решения фактически се нарушават правата на народните представители за пълноценно участие в работата на Народното събрание. Те са лишени от правото и фактическата възможност да упражняват в пълен обем всички свои депутатски правомощия и конкретно при осъществяване на парламентарния контрол като една от функциите на Народното събрание.
Извадените от състава на комисиите народни представители като бивши членове на НДСВ и напуснали парламентарната група на НДСВ не могат да бъдат ограничавани в правата им като независими депутати, да участвуват в работата на Народното събрание и в неговите работни органи, в това число и постоянните комисии, защото квотният принцип в тези комисии няма конституционна или законова основа.
Конституционният съд намира, че искането е допустимо и следва да бъде прието за разглеждане.
То има за предмет установяване противоконституционността на решения на Народното събрание, което е правомощие на Конституционния съд по чл.149, ал.1, т.2 от Конституцията.
Разпоредбата на чл.149, ал.1, т.2 от Конституцията има предвид установяване противоконституционността на законите и на други актове на Народното събрание, с оглед изброяването им в чл.86, ал.1 от Конституцията.
Освен буквалното тълкуване на чл.149, ал.1, т.2 от Конституцията в подкрепа на становището за допустимост на искането следва да се изтъкнат и следните съображения:
Съгласно разпоредбата на чл.86, ал.2 от Конституцията решенията на Народното събрание се задължителни за всички държавни органи, организации и граждани. Очевидно, по своята правна сила, конституционният законодател ги приравнява със законите и ги отграничава от другите актове на Народното събрание - декларации и обръщения.
Освен това, в конкретния случай, решенията имат важно значение, защото се отнасят до народни представители, които изпълняват важни държавни функции и имат високоотговорни задължения. Значимостта произтича от обстоятелството, че те народните представители представляват не само своите избиратели, а и целия народ чл.67, ал.1, изр.1 от Конституцията.
От гореизложеното явствува, че решенията на Народното събрание, с които са освободени като членове на постоянни комисии посочените пет народни представители подлежат на контрол за конституционносъобразност от Конституционния съд по смисъла на чл.149, ал.1, т.2 от Конституцията.
Искането за установяване противоконституционността на процесиите 8 решения на Народното събрание е направено от лица, включени в кръга на субектите по чл.150? ал.1 от Конституцията, имащи право на инициатива за сезиране на Конституционния съд.
Спазени са изискванията по чл.17, ал.1 от Закона за Конституционния съд и чл.18 от Правилника за организацията и дейността на Конституционния съд.
Предвид предмета на искането, респ. материята, която се урежда с конституционните разпоредби относно установяване противоконституционността на процесиите решения на Народното събрание, Конституционният съд считa, че следва да бъдат конституирани като страни по делото - Народното събрание, Елка Панчова Анастасова, Сийка Недялкова Димовска, Надка Радева Пангарова, Владимир Иванов Димитров и Стела Димитрова Ангелова - Банкова.
С оглед изложените съображения и на основание чл. 149, ал.1, т.2 от Конституцията и чл.19, ал.1, ЗКС, Конституционният съд
ОПРЕДЕЛИ:
Допуска за разглеждане по същество искането на 57 народни представители от XXXIX-то Народно събрание за установяване противоконституционността на решенията на Народното събрание, приети в заседанието на 14 март 2002 г. относно освобождаването като членове на Комисиите: по образованието и науката на Елка Панчова Анастасова и Сийка Недялкова Димовска; по земеделието и горите на Надка Радева Пангарова; по местното самоуправление, регионална политика и благоустройство на Владимир Иванов Димитров; по европейската интеграция на Сийка Недялкова Димовска; по медиите на Елка Панчова Атанасова; по жалбите и петициите на гражданите на Стела Димитрова Ангелова - Банкова; по културата на Стела Димитрова Ангелова - Банкова и по здравеопазването на Надка Радева Пангарова /обн. ДВ, бр. 30 от 22 март 2002 г./.
Конституира като заинтересовани страни по делото Народното събрание, Елка Панчова Атанасова, Сийка Недялкова Димовска, Надка Радева Пангарова, Владимир Иванов Димитров и Стела Димитрова Ангелова - Банкова.
Преписи от искането и настоящото определение да се изпратят на заинтересованите страни, на които да се съобщи, че в 14 дневен срок могат да изпратят писмени становища.
Препис от настоящото определение да се изпрати и на вносителите на искането, които в същия срок могат да изложат допълнителни съображения в подкрепа щ искането.
Председател: Неделчо Беронов