Вид на акта
особено мнение по определение, приключващо дело
Дата
30-11--0001 г.
Към дело

 

 

ОСОБЕНО МНЕНИЕ

на съдията Маргарита Златарева по к.д. № 19/2002 г.

 С определение от 20.03.2003 г. по к.д. № 19/2002 г. се отклонява искането на група народни представители от ХХХІХ Народно събрание за тълкуване частта от разпоредбата на чл.18, ал.1 от Конституцията, отнасяща се до определените със закон гори и паркове с национално значение, както и природните и археологически резервати, които са изключителна държавна собственост.

Искането се отклонява със съображение, че конституционната разпоредба е ясна и не подлежи на тълкуване.

Авторът на особеното мнение счита, че квалификацията “ясна конституционна разпоредба, която не се нуждае от тълкуване” не може и не следва да се прави. И това е така, защото тази преценка, която също е проява на воля и мисъл, е субективна така, както всяка обективирана мисловна дейност е израз на представата на отделния индивид за определено понятие. И ако за група хора дадена конституционна разпоредба изглежда ясна, за друга група смисълът на същата разпоредба може да звучи спорно. Именно правомощието на Конституционния съд по чл.149, ал.1, т.1 от Конституцията има за задача да преодолее подобно различие. На тълкувателната дейност като процес на познание следва да подлежат всички отделни части на конституционните норми, независимо доколко ясни изглеждат те. Да се отказва искане за тълкуване на конституционна норма с подобен мотив представлява за автора отказ от конституционно правосъдие.

Отклоняване на искане за тълкуване може да има само в случаи, в които задължителното тълкуване на Конституционния съд за конкретната част от конституционната разпоредба вече е направено по повод на друго искане, и то в контекст, съвпадащ в последващото заявено питане.

Поради изложените съображения авторът на особеното мнение счита, че искането за тълкуване на частта от разпоредбата на чл.18, ал.1 от Конституцията, отнасяща се до определените със закон гори и паркове с национално значение, както и природните и археологически резервати, които са изключителна държавна собственост, следва да бъде допуснато за разглеждане по същество.