Особено мнение на съдията Неделчо Беронов
Особеното ми мнение е по частта на решението от 20.05.2003 г., с което се приема, че разпоредбата на чл. 164, ал. 1, т. 4 от Закона за енергетиката и енергийната ефективност (ЗЕЕЕ) не е противоконституционна.
Разпоредбите на ЗЕЕЕ, с които е предвидено въвеждане на система за дялово разпределение на топлинната енергия между потребителите в сгра ди-етажна собственост, както и монтиране на съответни уреди, позволяващи прилагането на тази система, не са противоконституционни.
Въпросът е за правните последици при неизпълнение на тези задължения - дали да се състоят в налагане на глоби, т.е. да са административнонаказателни.
Ползването на топлинна енергия от потребителите в сгради-етажна собственост, се осъществява въз основа на гражданскоправни отношения – за продажба (чл. 106а, ал. 1 ЗЕЕЕ) на стока, каквато е енергията във всичките й разновидности (чл. 110, ал. 2 от Закона за собствеността).
Създаването на тези правоотношения зависи от волята и преценката на евентуалния потребител. Той може да прекрати подаването на топлинна енергия за целия или за част от имота си (§ 69, ал. 4 ПЗРЗИДЗЕЕЕ). Макар в тези случаи да остава потребител за общите части на сградата, количеството на топлинна енергия за тяхното отопление се отчита по други показатели, а не чрез инсталирани средства за отчитане дяловото разпределение ( § 69, ал. 2 ПЗРЗИДЗЕЕЕ).
Без да са се отказвали от пълно или частично подаване на топлинна енергия, лицата, които не са инсталирали средства за отчитане на дяловото разпределение, могат да ползват топлинна енергия за имотите си, която се изчислява пропорционално на отопляемия обем (§ 69, ал. 15 ПЗРЗИДЗЕЕЕ).
Когато потребителят извършва стопанска дейност в сграда - етажна собственост, продажбата на топлинна енергия на такъв потребител се извършва на основата на писмен договор (чл. 106 ЗЕЕЕ).
Щом създаването и модифицирането на правоотношенията между топлопреносното предприятие и потребителите зависи от желанието и преценката на последните, тези правоотношения са гражданскоправни. Допуснати неизпълнения по тях могат да породят типичните правни последици за този вид правоотношения, но не и административно правни, каквито са глобите по чл. 164, ал. 1, т. 4 ЗЕЕЕ.
Въвеждането на административноправни санкции при неизпълнение на гражданскоправни задължения нарушава съществуващата правна уредба на гражданскоправните отношения. Нарушени са началата на правовата държава, каквато е Република България, съгласно чл. 4, ал. 1 от Конституцията. Поради това разпоредбата на чл. 164, ал. 1, т. 4 ЗЕЕЕ е противоконституционна.