Особено мнение на съдията Пенка Томчева
В частта на чл. 164, ал.1, т. 4 ЗЕЕЕ
С оспорената разпоредба е предвидено административно наказание за поведение, обусловено от личната воля, респ. материални възможности на потребителите при избора им да ползват или не законово регламентираната, предлагана по договор услуга.
Характеристичните белези на административното нарушение са: 1. да става дума за деяние (действие или бездействие), което нарушава установения ред на държавното управление; 2. да е извършено виновно, и 3. да е обявено за наказуемо с административно наказание, налагано по административен ред.
В случая законът е обявил за административно нарушение бездействието на потребителите на топлоенергия, които не са сключили договори и не са монтирали в жилищата си топлоотчитащи средства в посочения срок.
В нарушение на чл. 4, ал. 2 от Конституцията, според който наред с другото е постановено конституционно изискване за гарантиране правата на личността и създаването на условия за свободно развитие, както и в нарушение на чл. 6 за равенство на гражданите и на чл. 19, ал. 2 от Конституцията за защита на потребителите, с оспорената разпоредба отнапред със самия закон се предрешава въпросът за вината, доколкото материалноправното основание за административното наказание е немонтирането на топлоотчитащите средства. С оспорената разпоредба потребителите са лишени от правото си на избор на начина на отчитане и съответно заплащане на ползваната от тях топлоенергия.