Особено мнение на съдията Димитър Гочев
Подписал съм решението на Конституционния съд с особено мнение в частта му, с която е прието, че разпоредбите на Закона за Комисията за финансов надзор - чл. 13, ал. 3, точки 1, 2 и 3 - не противоречат на Конституцията.
Намирам, че тези разпоредби противоречат на основния закон.
Както това е посочено в решението, съгласно чл. 120, ал. 2 от Конституцията гражданите и юридическите лица могат да обжалват всички административни актове, които ги засягат. С това се утвърждава като конституционен принцип “общата клауза" - съдебното обжалване на административните актове. (Тъй като в този текст не е посочено, че правото на обжалване на административните актове е само пред съд, то ако се предвиди обжалване по друг ред, това би задоволило това конституционно изискване.)
В същото време Конституцията допуска парламентът със закон да изключи възможността за обжалване в изрично посочени случаи.
Както това е посочено в решението, Конституционният съд в практиката си е възприел критерии за допустимо ограничаване на правото на обжалване на базата на защитата на конституционни ценности, които, съпоставени с правото на обжалване, имат по-висока стойност.
В особеното си мнение по Решение № 4 от 1999 г. съм посочил, че изключението от общото правило за обжалване на административни актове законодателят може да приложи само в случаите, когато с това ограничаване на правото се защитават no-висши конституционни принципи или конституционни права, които трябва да имат предимство пред правото на обжалване.
В този смисъл е и постоянната практика на Конституционния съд.
В конкретния случай не мога да се съглася, че изключване на правото на обжалване на актовете по точки 1, 2 и 3 защитава “правата на гражданите". Кои конкретни права и как точно те се защитават, като се отнема правото на обжалване на отказ да се даде лиценз?
Не е достатъчно да се каже, че дейностите по застраховане, здравно осигуряване, инвестиционна дейност и др., посочени в чл. 13, ал. 3, привличат много големи средства, за да се изключи съдебният контрол върху актовете на администрацията. Не са налице конституционен принцип или конституционно защитени права, които биха били защитени, ако се изключи възможността за обжалване на административните актове по лицензирането на тези дейности.