Определение
София, 15 юни 2004 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Неделчо Беронов
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Росица Топалова разгледа в закрито заседание на 15 юни 2004 г. конституционно дело № 4/2004 г.? докладвано от съдията Румен Янков.
Делото е образувано на 31 май 2004 г. по искане на Пленума на Върховния касационен съд, за да бъдат установени за противоконституционни две разпоредби от Закона за съдебната власт /ЗСВ/ в редакцията им в ДВ бр. 74 от 2002 г, както и на част от последните му изменения и допълнения в ДВ. бр. 29 от 2004 г. /ЗИДЗСВ/. Оспорените разпоредби са обособени в три групи:
I
Параграф 64 от ЗИДЗСВ, с който се изменят ал. 2 и 3 на чл. 196. Втората алинея предвижда съставеният проект за бюджет на съдебната власт от Висшия съдебен съвет да се представи в Министерството на финансите за включване в проекта за държавния бюджет на страната за съответната година. В ал. 3 на чл. 196, от предходната му редакция, е заличено изречението "МС не може да изменя проекта за бюджета на съдебната власт, а само изразява становище по него пред Народното събрание".
Според вносителите изменените разпоредби противоречат на чл. 87, ал. 2 и чл. 117, ал. 3 от Конституцията, тъй като отпада категоричната забрана, която съществува в предната редакция на текста от 2002 г. за ненамеса на изпълнителната власт в бюджета на съдебната.
II
Параграфи 13 и 14, с които се изменят чл. 36 и 366. В Раздел шести на закона се регламентират материалните условия, както и средствата за капиталови разходи за построяването, оборудването и поддържането на сградите на отделните звена на съдебната власт, които да се осигуряват от Министерство на правосъдието. Наред с това са оспорени и членове 36а и чл. 36в /ДВ, бр. 74 от 2002 г./, предвиждащи Министерството на правосъдието да придобива недвижими имоти и ограничени вещни права за нуждите на съдебната власт и как се набират средствата за фонд "Съдебни сгради" и фонд "Затворни сгради".
Според вносителите разпоредбите в актуалната им пълна редакция противоречат на чл. 8 във връзка с чл. 117, ал. 2 и 3 от Конституцията.
III
На последно място е поискано да бъде обявен за противоконституционен § 40 ЗИДЗСВ, с който се създава нов чл. 125а в частта му относно ал. 7, чието съдържание е в смисъл, че заместниците на административните ръководители се назначават за срока, за който е избран съответният техен ръководител.
Разпоредбата в този й вид, според вносителите, противоречи на чл. 129, ал. 5 от Конституцията, който въвежда единно понятие "административен ръководител" и има за последица намаляването на възникнал и определен от Конституцията срок за упражняване на длъжността.
Така формулираното искане в трите му части отговаря на изискванията на чл. 150, ал. 1 от Конституцията и чл. 17, ал. 1 от Закона за Конституционен съд.
Тъй като то има пряка връзка с дейността на законодателната, изпълнителната и съдебната власт, както и на отделните съдии, прокурори и следователи, членуващи в допустимите от чл.12, ал. 2 ЗСВ организации, съдът намира, че като заинтересовани страни трябва да бъдат конституирани Народното събрание, Министерският съвет, министърът на финансите, министърът на правосъдието, Висшият съдебен съвет, Върховният административен съд, главният прокурор, Националната следствена служба, Съюзът на съдиите, Камарата на следователите, Асоциацията на прокурорите.
С оглед на изложеното и на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията, Конституционният съд
ОПРЕДЕЛИ:
Допуска до разглеждане по същество искането на Пленума на Върховния касационен съд за установяване на противоконституционност на Закона за съдебната власт /редакция ДВ, бр.74 от 2002 г./ и на Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт /ДВ, бр. 29 от 9 април 2004 г./, в следните му части:
Параграфи 13 и 14, с които са изменени чл. 36 и 366 в актуалната им редакция със Закона за изменение и допълнение на Закона за съдебната власт /ДВ бр. 29 от 9 април 2004 г./; параграф 40, с който е създадена нова ал. 7 на чл. 125а; параграф 64 , с който са изменени ал. 2 и 3 на чл. 196.
Член 36а и чл. 36в редакцията им в ДВ, бр. 74 от 2002 година.
Конституира като заинтересовани страни по делото Народното събрание, Министерския съвет, министъра на финансите, министъра на правосъдието, Висшия съдебен съвет, Върховния административен съд, главния прокурор, Национална следствена служба, Съюза на съдиите в България, Камарата на следователите, Асоциацията на прокурорите.
Преписи от настоящото определение и от искането да се изпратят на посочените заинтересовани страни, които могат да представят писмени становища в 20 дневен срок.
Председател: Неделчо Беронов