Вид на акта
особено мнение по определение за допустимост
Дата
31-10-2017 г.
Към дело
ОСОБЕНО МНЕНИЕ
на съдията Филип Димитров по Определение № 2 от 31.10.2017 г.
по конституционно дело № 7 от 2017 г.
 
Гласувах против допускането до разглеждане на т. 3 от искането на президента на Република България за задължително тълкуване разпоредбата на чл. 85, ал. 1, т. 9 от Конституцията по следните съображения:
 
1. Въпросът засяга компетентността на парламента и намирам за недопустимо Конституционният съд да предопределя по пътя на „тълкуване“ насоката на бъдещи актове, подлежащи на последващ контрол за конституционосъобразност. Създаването на такава практика – трайно отхвърляна досега от Конституционния съд – би било навлизане в законодателните функции на парламента.
 
2. Общата формулировка на т. 3 е логическо продължение на т. 1 и 2 и ако се стигне до произнасяне по тях по същество, въпросът би загубил предмета си, а ако впоследствие се констатира и тяхната недопустимост, би отпаднал сам по себе си.
 
3. Доколкото подвъпросите по тази точка са свързани с преценката по т. 3.3 (т.е. дали и кога към смесените споразумения, които предвиждат създаване на институции, в които участва Европейският съюз, но не и държавите членки се прилага чл. 85, ал. 1, т. 9 от Конституцията), очевидно е, че конституционният текст създава обща рамка, в която парламентът трябва да направи своята преценка. Да се представи отговор в този смисъл като „задължително тълкуване“ от логическа гледна точка би било тавтология, а от правно-техническа би открило възможност за безбройни произнасяния на Конституционния съд, в които не се добавя никаква яснота към вече съществуващата. От друга страна, всякакво обсъждане на конкретика би било навлизане в прерогативите на парламента, които Конституцията е отредила само нему.
 
Конституционен съдия: Филип Димитров