Вид на акта
Определение
Дата
28-03-2013 г.
Към дело

Определение №3

София, 28 март 2013 г.

(обн. ДВ, бр.34 от 09 април 2013 г.)

Конституционният съд в състав:

Председател:

Димитър Токушев

Членове:

Благовест Пунев
Кети Маркова
Пламен Киров
Георги Ангелов
Красен Стойчев
Борис Велчев
Цанка Цанкова
Анастас Анастасов
Стефка Стоева
Гроздан Илиев
Румен Ненков

 

при участието на секретар-протоколиста Снежана Петрова разгледа в закрито заседание на 28.03.2013 г. конституционно дело № 7/2012 г., докладвано от съдията Димитър Токушев.

Делото е образувано на 8.10.2012 г. по искане на 54 народни представители от 41-вото Народно събрание за установяване на противоконституционност на Решение за създаване на Парламентарна анкетна комисия за проучвания на случаи, при които има факти, данни и документално аргументирани публични разследвания, включително и на прекратени дела и преписки по високите етажи на властта, довели до лично облагодетелстване на определени лица, ощетяване и значителни вредни последици за държавата от 20 септември 2012 г. (ДВ, бр. 74/28.09.2012 г.).

Производството е по чл.149, ал.1, т. 2 от основния закон и е във фазата на допустимост по чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд (ЗКС).

Направеното искането на групата депутати е съобразено с изискванията на чл. 17, ал. 1 и 2 ЗКС.

Според народните представители, които правят искането, атакуваното решение на Народното събрание е противоконституционно и противоречи на чл. 4, ал. 1 от Конституцията и нейния преамбюл, в който е посочено, че „Република България е правова държава”. Освен това решението нарушава принципа за разделението на властите, прогласен от чл. 8 на Конституцията, защото създадената комисия нарушава независимостта на съдебната власт, установена с чл. 117, ал. 2 от основния закон. Народните представители считат, че с оглед предмета на дейност създадената комисия осъществява парламентарен контрол върху съдебната власт, а това е недопустимо, защото излиза извън пределите на чл. 62, ал.1, който позволява на Народното събрание да осъществява само контрол върху дейността на правителството.

Конституционният съд, за да се произнесе по допустимостта на искането на групата народни представители, съобрази следното:

На 20 септември 2012 г. 41-вото Народно събрание приема Решение за създаване на  парламентарна анкетна комисия за проучване на случаи, при които има факти, данни, документално аргументирани публични разследвания, включително и прекратени дела и преписки за корупция по високите етажи на властта, довели до облагодетелстване на определени лица, ощетяване и  значителни вредни последици за държавата(ДВ, бр. 74/28.09.2012 г.). Създадената на основание чл. 79, ал 1 и 3 от Конституцията комисия, като помощен орган на парламента е избрана за срок от шест месеца – т.е. до 20 март 2013 г. Срокът на действие на комисията е продължен поради коледната ваканция на народните представители през 2012 г. и фактически изтича на 5 април 2013 г. (чл. 36, ал. 4 от Правилника за организацията и дейността на Народното събрание – ДВ, бр. 58/27. 07. 2009 г., ДВ, бр. 69/11. 09. 2012 г.)  С Указ № 57 от 13. 03. 2013 г. президентът на Републиката разпуска 41-вото Народно събрание на 15 март 2013 г. (ДВ, бр. 25/13. 03. 2013 г).

Конституционният съд намира искането за недопустимо, защото е налице процесуална пречка за разглеждането му съгласно чл. 26 от Правилника за организацията на дейността на Конституционния съд.

Народните представители, когато действат като вносители на искането за обявяване на противоконституционност по реда на чл. 150 от Конституцията, защитават публичен интерес (чл. 99, ал. 1 от Правилника за организацията и дейността на 41-вото Народно събрание). Този интерес се изразява в това, че ако Конституционният съд констатира, че оспореното Решение на Народното събрание противоречи на основния закон, то ще престане  да се прилага занапред  след решението на Конституционния съд. Обратно, ако Конституционният съд приеме, че не противоречи на Конституцията, то оспореното решение на Народното събрание ще произведе своя правен ефект. В конкретния случай произнасянето на Конституционния съд по същество на делото няма да отговори на  публичния интерес. Решението на Конституционния съд има действие за в бъдеще и произнасянето му след преустановяване на дейността на временната комисия поради прекратяването на мандата на Народното събрание ще направи решението му безпредметно. Ето защо отсъствието на публичен интерес, който да бъде удовлетворен с произнасяне на Конституционния съд по решение, взето от разпуснатото Народно събрание или неговото отпадане обуславя недопустимостта на искането на групата народни представители.

Прекратяването на мандата на Народното събрание води автоматично до прекратяването на съществуването на създадените от него и действащи към този момент постоянни и временни комисии, защото те са негови помощни органи. Произнасянето на Конституционния съд по същество ще бъде без правно значение, защото с прекратяване на мандата на Народното събрание се прекратява и съществуването на временната анкетна комисия, а решението на съда ще следва този момент. При условие, че Конституционният съд установи противоконституционност на решението  на Народното събрание, което се атакува от вносителите, то правният ефект от решението на Конституционния съд ще бъде временната комисия да преустанови своята дейност от деня на влизане на решението на Конституционния съд в сила. Това очевидно не е възможно, тъй като временната комисия е престанала  да съществува с предсрочното прекратяване на мандата на 41-вото Народно събрание.

По изложените съображения и отпадналия публичен интерес на основание чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията и чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд  Конституционният съд

 О П Р Е Д Е Л И:

 Отклонява искането на 54 народни представители за установяване на противоконституционност на Решението на 41-вото Народно събрание за създаване на Парламентарна анкетна комисия за проучване на случаи, при които има факти, данни и документално аргументирани публични разследвания, включително и на прекратени дела и преписки за корупция по високите етажи на властта, довели до лично облагодетелстване на определени лица, ощетяване и значителни вредни последици за държавата (ДВ, бр.74/2012 г.).

Прекратява производството по делото.

Определението да се обнародва в „Държавен вестник“.

Съдиите Благовест Пунев, Цанка Цанкова, Румен Ненков, Кети Маркова и Анастас Анастасов са подписали с особено мнение определението.

 

 


Председател: Димитър Токушев