ОПРЕДЕЛЕНИЕ
София, 23 май 2013 г.
по конституционно дело № 11 от 2013 г., съдия докладчик Стефка Стоева
Конституционният съд в състав: Председател: Димитър Токушев, членове: Благовест Пунев, Пламен Киров, Красен Стойчев, Цанка Цанкова, Стефка Стоева, Румен Ненков, Кети Маркова, Георги Ангелов, Борис Велчев, Анастас Анастасов, Гроздан Илиевпри участието на секретар-протоколиста Силвия Василева разгледа в закрито заседание на 23 май 2013 г. конституционно дело № 11/2013 г., докладвано от съдията Стефка Стоева.Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне за допустимостта на искането по реда на чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд (ЗКС).Делото е образувано на 07.05.2013 г. по искане на омбудсмана на Република България за установяване противоконституционност на разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (обн., ДВ, бр. 78 от 26.09.2000 г., последно изм., бр. 15 от 15.02.2013 г.) (ЗЛОД).В искането се твърди, че съгласно оспорената разпоредба за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов се заплаща такса в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, която постъпва в съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. Според омбудсмана на практика се въвежда още една такса за извършването на една и съща услуга, до който извод води чл. 28, ал. 2 ЗЛОД, предвиждащ за издаване и за заверка на билети за лов да се заплащат такси в размер, определен с тарифа на Министерския съвет. Посочва се в искането, че съгласно цитираната разпоредба на чл. 28, ал. 2 ЗЛОД гражданите плащат такса за издаване и за заверка на билети за лов, а на основание оспорената разпоредба на чл. 28, ал. 5 ЗЛОД заплащат такса за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов. Вносителят на искането намира, че не е ясно дали има разлика между заверка на билет за лов и административната услуга заверка на билет за лов и кое налага гражданите да заплащат два пъти за извършването реално на една услуга. Подобен подход за попълване на бюджета на съответните държавни стопанства чрез мултиплициране на таксите за една и съща услуга според омбудсмана нарушава чл. 4, ал. 1 от Конституцията, поради което иска разпоредбата на чл. 28, ал. 5 ЗЛОД да бъде обявена за противоконституционна.Конституционният съд, за да се произнесе по допустимостта на искането, съобрази следното:Искането е отправено от омбудсмана, който е самостоятелен субект на инициатива по чл. 150, ал. 3 от Конституцията с компетентност да сезира Конституционния съд. Искането е за упражняване от Конституционния съд на правомощието му по чл. 149, ал. 1, т. 2 от основния закон. Оспорва се разпоредба от закон, с която се нарушават правата на гражданите. Искането е в писмена форма, съдържа мотиви, отправено е след обнародване на оспорената разпоредба и по същия предмет Конституционният съд не се е произнасял с решение или с определение за недопустимост на искането. Ето защо съдът намира, че искането следва да бъде допуснато за разглеждане по същество.С оглед предмета на делото Конституционният съд счита, че следва да бъдат конституирани като заинтересовани страни Народното събрание, Министерският съвет, министърът на земеделието и храните, министърът на финансите, Върховният административен съд, Българският ловно-рибарски съюз и Националното ловно-рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България”.По изложените съображения и на основание чл. 19, ал. 1 ЗКС Конституционният съдОПРЕДЕЛИ:
Допуска за разглеждане по същество искането на омбудсмана на Република България за установяване на противоконституционност на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча (обн., ДВ, бр. 78 от 26.09.2000 г., последно изм., бр. 15 от 15.02.2013 г.).Конституира като заинтересовани страни по делото Народното събрание, Министерския съвет, министъра на земеделието и храните, министъра на финансите, Върховния административен съд, Българския ловно-рибарски съюз и Националното ловно-рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България”.Преписи от искането и настоящото определение да се изпратят на заинтересованите страни, като им се предостави възможност в 10-дневен срок от получаването да представят писмени становища и доказателства.Препис от определението да се изпрати и на вносителя на искането, който в същия срок може да представи допълнителни аргументи. Председател: Димитър Токушев