Определение
София, 23 май 2013 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Димитър Токушев
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Силвия Василева разгледа в закрито заседание на 23 май 2013 г. конституционно дело № 11/2013 г., докладвано от съдията Стефка Стоева.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 2 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне за допустимостта на искането по реда на чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд /ЗКС/.
Делото е образувано на 07.05.2013 г. по искане на омбудсмана на Република България за установяване противоконституционност на разпоредбата на чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча /обн. ДВ, бр. 78 от 26.09.2000 г., последно изм. бр. 15 от 15.02.2013 Г.//ЗЛОД/.
В искането се твърди, че съгласно оспорената разпоредба за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов се заплаща такса в размер, определен с тарифа на Министерския съвет, която постъпва в съответното държавно горско стопанство или държавно ловно стопанство. Според омбудсмана, на практика се въвежда още една такса за извършването на една и съща услуга, до който извод води чл. 28, ал. 2 ЗЛОД, предвиждащ за издаване и за заверка на билети за лов се заплащат такси в размер определен с тарифа на Министерския съвет. Посочва се в искането, че съгласно цитираната разпоредба на чл. 28, ал. 2 ЗЛОД гражданите плащат такса за издаване и за заверка на билети за лов, а на основание оспорената разпоредба на чл. 28, ал. 5 ЗЛОД заплащат такса за извършване на административната услуга по издаване и заверка на билети за лов. Вносителят на искането намира, че не е ясно дали има разлика между заверка на билет за лов и административната услуга заверка на билет за лов и кое налага гражданите да заплащат два пъти за извършването реално на една услуга. Подобен подход за попълване на бюджета на съответните държавни стопанства чрез мултиплициране на таксите за една и съща услуга според омбудсмана нарушава чл. 4, ал. 1 от Конституцията, поради което иска разпоредбата на чл. 28, ал. 5 ЗЛОД да бъде обявена за противоконституционна.
Конституционният съд, за да се произнесе по допустимостта на искането, съобрази следното:
Искането е отправено от омбудсмана, който е самостоятелен субект на инициатива по чл. 150, ал. 3 от Конституцията с компетентност да сезира Конституционния съд. Искането е за упражняване от Конституционния съд на правомощието му по чл. 149, ал. 1, т. 2 от основния закон. Оспорва се разпоредба от закон, с която се нарушават правата на гражданите. Искането е в писмена форма, съдържа мотиви, отправено е след обнародване на оспорената разпоредба и по същия предмет Конституционният съд не се е произнасял с решение или с определение за недопустимост на искането. Ето защо съдът намира, че искането следва да бъде допуснато за разглеждане по същество.
С оглед предмета на делото Конституционният съд счита, че следва да бъдат конституирани като заинтересовани страни Народното събрание, Министерският съвет, министърът на земеделието и храните, министърът на финансите, Върховният административен съд, Българският ловно- рибарски съюз и Националното ловно рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България“.
По изложените съображения и на основание чл. 19, ал. 1 ЗКС, Конституционният съд
Допуска за разглеждане по същество искането на омбудсмана на Република България за установяване на противоконституционност на
чл. 28, ал. 5 от Закона за лова и опазване на дивеча /обн., ДВ, бр. 78 от 26.09.2000 г., последно изменен бр. 15 от 15.02.2013 г./.
Конституира като заинтересовани страни по делото Народното събрание, Министерския съвет, министъра на земеделието и храните, министъра на финансите, Върховния административен съд, Българския ловно-рибарски съюз и Националното ловно рибарско сдружение „Съюз на ловците и риболовците в България“.
Преписи от искането и настоящето определение да се изпратят на заинтересованите страни, като им се предостави възможност в 10-дневен срок от получаването да представят писмени становища и доказателства.
Препис от определението да се изпрати и на вносителя на искането, който в същия срок може да представи допълнителни аргументи.
Председател: Димитър Токушев