Вид на акта
Определение
Дата
26-11-2024 г.
Към дело

Определение

София, 26 ноември 2024 г.

Конституционният съд в състав:

Председател:

Павлина Панова

Членове:

Надежда Джелепова
Борислав Белазелков
Атанас Семов
Десислава Атанасова
Красимир Влахов
Галина Тонева
Янаки Стоилов
Сашо Пенов
Соня Янкуловa
Невин Фети

 

при участието на секретар-протоколиста Десислава Пенкова разгледа в закрито заседание на 26.11.2024 г. конституционно дело №34/2024 г., докладвано от съдия Соня Янкулова.

 

Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне по допустимост по чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд (ЗКС).

Делото е образувано на 11.11.2024 г. по искане на 58 народни представители от 50-ото Народно събрание за установяване на незаконността на изборите за народни представители в 51-ото Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г., обявени с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, съответно за установяване на незаконността на избора на всеки един от обявените с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. на Централната избирателна комисия за избрани народни представители в 51-ото Народно събрание.

Искането за установяване на незаконността на изборите за народни представители е мотивирано с твърдения за нарушения: 1) при образуване на избирателни секции и съставяне на избирателни списъци; 2) при формиране на състава на секционни избирателни комисии и при замяна на техни членове; 3) при гласуване; 4) при отчитане на изборните резултати от гласуването с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване; 5) манипулиране на избирателния вот чрез „прехвърляне на подадени действителни гласове от една партия към друга“; 6) при изготвяне на протоколите от секционни и районни избирателни комисии; 7) чрез „купуване на гласове“; 8) при предизборната агитация, както и на чл. 205 от Изборния кодекс (ИК).

Според вносителя при произведените избори нито секционните, нито районните, нито Централната избирателна комисия „са извършили необходимите и достатъчни действия в рамките на своите законови правомощия и компетентност, за да гарантират реално и ефективно избирателните и други, свързани с тях, права на гражданите, както впрочем и на политическите субекти, получили регистрация за участия в процесните избори“. Счита, че допуснатите нарушения „на процесуалните и материалноправните законови норми са дотолкова съществени и в такъв мащаб, че обхващат на практика около 22, 5% от територията на страната“, поради което „непосредствено свързаните с тези нарушения граждански и политически права са получили също толкова широкомащабно накърняване“. Това, според него, обосновава извод, „че ако нарушенията не бяха извършени, то крайният сбор от действителните гласове за кандидатите – политически субекти и кандидати за народни представители, включени в техните листи, щеше да е различен“.

За нарушен вносителят счита чл. 10 от Конституцията и установената в Изборния кодекс уредба, като нарушенията „са дотолкова драстично нарушаващи волята на суверена и принципа за равнопоставеност на субектите при реализация на гарантираните им политически и избирателни права, че на практика представлява проява на недемократичност и на вероломно посегателство върху основния градеж на нашето общество“. Нарушен, според него, е и чл. 39, ал. 1 от Конституцията.

Според вносителя, нарушенията „са толкова сериозни и мащабни, че единственият изход и възможност за възстановяване на баланса е касирането на проведените избори“.

За твърдените нарушения в искането са посочени доказателства и са направени доказателствени искания.

Конституционният съд, за да се произнесе по допустимостта на искането, взе предвид следното:

Искането е направено от субект на инициатива по чл. 150, ал. 1 от Конституцията – 58 народни представители от 50-ото Народно събрание.

Предмет на искането е произнасяне по законността на изборите за народни представители в 51-ото Народно събрание. Законността на изборите за Народно събрание може да бъде оспорена пред Конституционния съд по реда, определен със закон, т.е. компетентен да се произнесе по оспорването е Конституционният съд – чл. 149, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията.

Искането отговаря на изискванията на чл. 17, ал. 1 ЗКС и на чл. 18, ал. 1 и 4 от Правилника за организацията и дейността на Конституционния съд (ПОДКС) и е отправено до Конституционния съд след сезиране на народните представители с оспорване от партия, която е регистрирана за участие в изборите за 51-ото Народно събрание – политическа партия „Величие“, което е в съответствие с чл. 305, ал. 1 ИК.

Искането е направено в срока по чл. 17, ал. 4 ЗКС, съответно в срока по чл. 305, ал. 2 ИК. Съгласно двете разпоредби субектите по чл. 150, ал. 1 от Конституцията могат в 15-дневен срок от обявяването на решението с резултатите от изборите от Централната избирателна комисия да сезират Конституционния съд с мотивирано искане да се произнесе по законността на изборите за народни представители. Централната избирателна комисия обяви резултатите от гласуването и разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. и обяви избраните народни представители в 51-ото Народно събрание с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г.

Конституционният съд не се е произнасял с решение или определение за недопустимост по искане с посочения предмет, поради което не е налице отрицателната процесуална предпоставка по чл. 21, ал. 6 ЗКС.

По изложените съображения Конституционният съд приема, че искането следва да бъде допуснато за разглеждане по същество.

Съдът, за да се произнесе по направените от вносителя доказателствени искания, съобрази следното:

Вносителят иска Съдът да задължи Централната избирателна комисия да предостави „констативните протоколи, съставени и приложени към протоколите, отразяващи изборните резултати на СИК“ и „констативните протоколи, съставени и приложени към протоколите с изборните резултати на РИК“. В искането не е уточнен исканият констативен протокол, доколкото от избирателните комисии (районни и секционни) се съставят различни по съдържание документи, наречени „констативен протокол“. Наред с това вносителят не сочи конкретни избирателни секции, за които да бъдат изискани и проверени „констативните протоколи“ поради твърдени нарушения във връзка с установеното в тях или начина на съставянето им. Конституционното производство по чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията не е производство за повторно преброяване на подадените в изборите за народни представители гласове и проверка на всички изборни книжа, а такова за контрол за законността на изборите. Поради липса на конкретно посочени нарушения и избирателни секции, в които е осъществено, искането на вносителя следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят иска Съдът да задължи Централната избирателна комисия да предостави справка за „броя на лицата, с активна избирателна правоспособност според българското законодателство, живеещи на територията на Република България към 27 Октомври 2024 г., както и на лицата с такава правоспособност, живеещи извън пределите на страната“. Съгласно чл. 23, ал. 2 ИК избирателните списъци се съставят въз основа на регистъра на населението, а чл. 24, ал. 2 ИК изрично установява, че избирателните списъци се съставят по постоянен адрес. Всяко лице, което подлежи на гражданска регистрация – всеки български гражданин (чл. 3, ал. 2, т. 1 от Закона за гражданската регистрация; ЗГР) – е длъжно да заяви писмено своя постоянен адрес. Постоянният адрес е адресът в населеното място, което лицето избира, за да бъде вписано в регистъра на населението – чл. 93, ал. 1 ЗГР, като постоянният адрес е винаги на територията на Република България – ал. 2 на чл. 93 ЗГР. В избирателните списъци за избор на народни представители, съгласно установеното в чл. 25, ал. 1 ИК, се вписват всички български граждани, които имат право да гласуват в съответния по вид избор, следователно се вписват всички български граждани с постоянен адрес по смисъла на чл. 93, ал. 1 ЗГР, които са навършили 18 години към датата на изборите и не попадат в изключенията на чл. 42, ал. 1 от Конституцията. Избирателните списъци се обявяват не по-късно от 40 дни преди изборния ден – чл. 41, ал. 1 ИК.

Поради така приетото законодателно решение Централната избирателна комисия не може да предостави „броя на лицата, с активна избирателна правоспособност според българското законодателство, живеещи на територията на Република България към 27 Октомври 2024 г., както и на лицата с такава правоспособност, живеещи извън пределите на страната“ – информацията, налична в регистъра на населението, не позволява отговор на въпроса, поставен в искането. Законодателят е приел, че вписването на българските граждани с право на глас в избирателните списъци ще се извършва въз основа на постоянния адрес като за прецизиране на лицата с право на глас към датата на изборите е предвидил в част първа „Общи правила“, глава четвърта „Списъци“ на Изборния кодекс механизми за корекция. Дали така избраното законодателно решение дава възможност достатъчно точно да се определи броя на българските граждани с право на глас е извън предмета на настоящото конституционно дело. Факт е, че по данни на Националния статистически институт населението на страната към 31.12.2023 г. е 6 445 481 души, а посоченият в Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия брой на избирателите в избирателните списъци при предаването им на секционните избирателни комисии е 6 619 877, но този факт сам по себе си не предпоставя, при действащото законодателство, възможност за получаване и за относимост към предмета на делото на исканата от вносителя информация, поради което неговото искане следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят иска Съдът да изиска от „Информационно обслужване“ АД „анализ на несъответствията и данните от компютърната обработка на резултатите от машинното гласуване, съгласно съответното решение на ЦИК, както и данни за невалидните, непълните и унищожените бюлетини, получени при провеждане на изборите на 27 Октомври 2024 г.“. На 30.10.2024 г., с Решение №3971-НС, Централната избирателна комисия, на основание чл. 57, ал. 1, т. 1 и чл. 301 ИК е одобрила анализа на несъответствията и окончателните числови данни от изборите за народни представители, актуализирала е базата данни на резултатите от изборите и е публикувала числовите данни от протоколите на секционните и районните избирателни комисии. В решението е посочен броят на недействителните бюлетини по смисъла на чл. 227, 228 и 265, ал. 5 ИК, на сгрешените и на унищожените бюлетини. Не „Информационно обслужване“ АД е оторизирано да извърши „анализ на несъответствията“, както и не „Информационно обслужване“ АД извършва установяване или проверка на „невалидните, непълните и унищожените бюлетини“, поради което исканата от вносителя информация не може да бъде предоставена от дружеството и искането следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят иска Съдът да изиска от „Информационно обслужване“ АД „пълният списък на разкритите и действалите на 27 Октомври 2024 г. секции в страната и в чужбина, както и за машините за гласуване с разлика в гласовете, вписани в протоколите на СИК и отчетени от представените флаш-памети на машините за гласуване“. Информацията, предмет на първата част на искането, одобрена с Решение №3971-НС и Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия, е публично достъпна на електронната страница на комисията на адрес results.cik.bg, поради което доказателственото искане следва да бъде оставено без уважение. Във втората част исканата информация не може да бъде предоставена от „Информационно обслужване“ АД, защото то не извършва съпоставка на информацията от флаш паметите на специализираните устройства за гласуване с отразеното в протокола на секционните избирателни комисии, а информацията от флаш паметите е публично достъпна, поради което искането следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят иска Съдът да изиска от „Информационно обслужване“ АД „списъка за „Спиране на машините“. Факти и обстоятелства, които да са свързани със „спиране на машините“ и твърдяната незаконност на изборите за народни представители вносителят не сочи, поради което искането е неотносимо към предмета на делото и следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят иска Съдът да изиска от Националния статистически институт „справка за актуалния към 27 Октомври 2024 г. брой на населението на територията на Република България, а ако има събрани данни за живеещите извън пределите на страната български граждани – моли да бъде изискана и предоставена и такава справка“. Националният статистически институт, в съответствие с утвърдената на основание чл. 2, ал. 1 от Закона за статистиката методология, борави с понятието „постоянно население“, което включва лицата, които живеят постоянно (имат настоящ адрес) в страната към 31.12. на съответната година и не са отсъствали от нея за период по-дълъг от една година. С оглед на това искането е неизпълнимо, но е и неотносимо към предмета на делото, защото с право на глас за изборите за народни представители са българските граждани, които имат избирателно право, а не „населението на територията на страната“, поради което искането следва да бъде оставено без уважение.

Вносителят моли Съда да допусне до разпит свидетели в режим на довеждане за установяване на нарушения на правилата за предизборна агитация, за агитация в изборния ден, за нарушения на „тайната на избирателния вот“, за „покупко-продажба на избирателни гласове“, за „подправяне на изборния резултат“, за „дублиращо гласуване“ и „унищожаване на бюлетини“. Съгласно чл. 29, ал. 1 ПОДКС в производството пред Конституционния съд са допустими само писмени доказателства с изключение на случаите по чл. 23 ЗКС, поради което това доказателствено средство е недопустимо.

Вносителят иска Съдът да назначи експертиза с девет конкретно посочени задачи, които обобщено визират „преглед при ръчно преброяване на всички действителни и недействителни хартиени и машинни бюлетини и сравняване на получените резултати с отразеното в протоколите“; „преглед на всички флаш-памети от техническите устройства за машинно гласуване“ и „сравняване на резултата от проверката с намерените и преброените машинни бюлетини, както и с отразените резултати в протоколите“; в частност тези действия да се извършат по отношение на конкретно посочени протоколи на секционни избирателни комисии; да се установи извършвани ли са „поправки/корекции“ в протоколите на секционните избирателни комисии пред районните избирателни комисии и „да бъде установен начина, по който те са извършени“; да се установи „извършено ли е повторно преброяване и корекция на извършената в или пред“ районната избирателна комисия „поправка на данните“; да се установи „колко броя протоколи“ на секционните избирателни комисии „не са заверени с подписите на членовете им, както изисква чл. 282, ал. 1“ ИК, като се посочи в колко от поправките са „вписани по-ниски резултати за ПП „Величие“ и „бенефициерите на добавения вот да бъдат посочени поименно“. Вносителят сочи номера на избирателни секции, за които счита, че секционните избирателни комисии са допуснали нарушения при „преброяването и отразяването на вот“ за политическа партия „Величие“ и за други партии и коалиции.

Сочените от вносителя избирателни секции, в които секционните избирателни комисии са допуснали твърдените нарушения, са:

1) избирателни секции, за които се твърди неправилно отчитане на подадените действителни гласове за политическа партия „Величие“:

011300004; 020400200; 021800036; 040400132; 050900025; 130600011; 162202055; 172800019; 173700002; 192700175; 234615123; 244606017; 265400002; 321180625;

2) избирателни секции, за които се твърди неправилно отчитане на подадените действителни гласове за други политически партии и коалиции:

011300001; 011300014; 020100049; 020400260; 020900043; 021800022; 021800036; 022300025; 030601076; 030900008; 265400002;

3) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 272 ИК – не е извършено в необходимата пълнота видеонаблюдение в реално време и/или видеозаснемане след обявяването на края на изборния ден в секционните избирателни комисии при преброяването на гласовете и съставянето на протокола:

010200017; 011300016; 013300071; 014200006; 014200009; 014200013; 014200014; 015300001; 020100045; 020100051; 020400054; 020400247; 020400268; 020400337; 020600016; 020600019; 020600021; 020600023; 020600033; 020900050; 020900051; 021700041; 021800053; 022100010; 022300011; 030601035; 030602126; 030602142; 030602178; 030605413; 050900091; 053000001; 062700034; 081500053; 090200013; 090200021; 090200032; 090200041; 090200044; 090200047; 090800010; 090800032; 091400015; 091400053; 091400069; 091500027; 091500062; 091600087; 091600105; 091600139; 091600140; 092100012; 092100015; 092100022; 092100048; 092100054; 093500025; 093500026; 120200021; 122400053; 123600007; 130300005; 130800057; 145100010; 145100013; 162202014; 162204036; 162204066; 170100097; 172800019; 182600036; 182600050; 190300005; 191300018; 192700069; 192700183; 203400726; 220500006; 220500007; 220900019; 220900022; 221100017; 221600025; 222700016; 223100062; 223100072; 223100082; 223100084; 223800012; 234602094; 234610106; 234616054; 244605003; 254612010; 254618003; 254624005; 263900055; 264300019; 264300036; 270400023; 273600011; 273700003; 283500087; 291100009; 291100013; 291100014; 291100015; 291100016; 291100026; 291100027; 291100028; 292800030; 292800031; 292800033; 292900011; 293400085; 293400112; 293400127; 293400145; 293400151; 310300003; 310300004; 310300020; 310700029; 312500035; 321180608; 321180619; 312600064;

4) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 272 ИК – чрез препятстване на видимостта към мястото на преброяването при видеонаблюдението:

010300009; 010300048; 010300048; 011100033; 011300002; 013300012; 013300027; 013300061; 013300062; 013300063; 014000057; 014200004; 014200007; 014400009; 020100049; 020400200; 020600029; 020900054; 021700051; 021800022; 021800025; 021800036; 021800047; 021800049; 022100011; 022300013; 034610096; 091600089; 130300008; 131900022; 234609036; 234610078; 234610079; 234610080; 234610081; 234610082; 234610083; 234610094; 234610097; 234610099; 234610101; 234610103; 234615108; 244603012; 244605028; 244607066; 254611037; 312200007;

5) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 272 ИК – чрез броене на бюлетини извън обхвата на камерата за видеонаблюдение:

010100010; 010200007; 010300001; 010300009; 010300030; 010300074; 010300081; 013300011; 014200004; 014400001; 014400002; 014400009; 014900012; 015300012; 020100049; 020900044; 021800025; 021800036; 022300025; 130300008; 130800025; 131900205; 132400007; 132900001; 212400015; 234609067; 234610059; 234610061; 234610081; 234610097; 234610101; 234615108; 234615116; 234615116; 234616054; 234617037; 234623022; 244606051; 244607022; 310700019; 312200007;

6) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 272 ИК – непоказване на бюлетините пред камерата и необявяване високо и ясно на номера на кандидатската листа:

010200007; 010200009; 010300001; 010300009; 010300015; 010300018; 010300030; 010300048; 010300074; 010300081; 010300105; 011100033; 011300002; 013300002; 013300005; 013300011; 013300012; 013300025; 013300027; 013300061; 013300062; 013300063; 013300077; 013300083; 013300084; 013300085; 014000044; 014000045; 014000057; 014200004; 014200007; 014200011; 014400001; 014400009; 014400024; 015300009; 015300012; 015300013; 020100029; 020100032; 020100045; 020100049; 020400090; 020400200; 020400260; 020600010; 020600030; 020900052; 021300016; 021700051; 021800007; 021800013; 021800022; 021800025; 021800031; 021800036; 021800038; 021800047; 021800048; 021800052; 022100011; 091600080; 091600089; 091600102; 130800042; 130800045; 130800053; 130800055; 130800057; 131900022; 131900075; 131900077; 131900085; 132900001; 133200009; 212400015; 234609036; 234609067; 234610059; 234610061; 234610070; 34610078; 234610079; 234610080; 234610081; 234610082; 234610083; 234610094; 234610096; 234610098; 234610099; 234610101; 234610103; 234615108; 234615116; 234616054; 234617037; 244603012; 244603053; 244605028; 244606051; 244607022; 244607066; 244607070; 244610093; 244614005; 244622026; 254611037; 291700014; 291800005; 291900015; 292800039; 310700010; 310700021; 312200007; 312500001;

7) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 276 ИК – на задължението преди отваряне на избирателната кутия и специалната кутия за машинно гласуване и по време на преброяването от масата да бъдат отстранени всички вещи с изключение на избирателната кутия, черновата на протокола, бланките-чернови за преброяване на преференциите:

013300077; 013300085; 014000045; 014200004; 014400001; 015300013; 020400200; 020900043; 020900044; 021500025; 021800033; 022300014; 022300025; 130300008; 131900053; 131900205; 213300085; 234609036; 234610078; 234610079; 234610080; 234610082; 234610083; 234610085; 234610094; 234610097; 234610103; 234615108; 301100006; 301100007; 303000120; 310300009; 310700010; 310700019; 310700021; 310700029; 312200007; 312200009; 312500001; 312500009;

8) избирателни секции, за които се твърди, че на членове на секционната избирателна комисия са давани указания за премахване на бюлетини за дадена партия или коалиция:

020400260;

9) избирателни секции, за които се твърди, че са генерирали голям брой невалидни бюлетини:

021800001; 234615053;

10) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 282 ИК – липсват подписи на всяка от страниците на протокола на секционната избирателна комисия:

234609067; 234609079; 234610059; 234610060; 234610061; 234610070; 234615108; 234615116; 234617037; 244603053; 244607070;

11) избирателни секции, за които се твърди нарушение на чл. 282, ал. 2 ИК – извършени са поправки в протоколите на секционните избирателни комисии, без да са заверени със забележка „поправка“ и подпис на членовете на комисията:

013300025; 013300061; 013300071; 013300083; 014200004; 015300012; 015300013; 015300015; 020100049; 020400200; 021800022; 021800025; 021800031; 021800036; 022300025; 091600102; 234602052; 234608022; 234609014; 234610061; 234610078; 234610079; 234610080; 234610081; 234610082; 234610083; 234610096; 234610106; 234615053; 234615108; 234615116; 234616054; 244601034; 244601044; 244603034; 244604006; 244604025; 244604041; 244604056; 244605064; 244606066; 244606084; 244607072; 244607076; 244607077; 244622013; 301100007; 310300009; 310700010; 310700014; 312500009.

Конституционният съд, с оглед на предмета на искането, твърдените от вносителя нарушения и необходимостта от установяване на относимите за предмета на делото факти и обстоятелства счита за допустимо и основателно искането за назначаване на експертиза, която след като преброи подадените гласове с хартиени бюлетини и бюлетини от машинно гласуване да установи в посочените избирателни секции подадените действителни гласове по кандидатските листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответстват ли на вписаното в протокола, а по отношение на бюлетините от машинно гласуване съответстват ли и на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване, както и протоколите по чл. 273 ИК съставени ли са от секционните избирателни комисии в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 ИК. Тъй като по отношение на някои секционни избирателни комисии се твърдят повече от едно нарушение, избирателните секции, за които Съдът счита, че следва да допусне експертиза и да възложи задача на експертите са следните:

01 Благоевградски изборен район:

010100010; 010200007; 010200009; 010200017; 010300001; 010300009; 010300015; 010300018; 010300030; 010300048; 010300074; 010300081; 010300105; 011100033; 011300001; 011300002; 011300004; 011300014; 011300016; 013300002; 013300005; 013300011; 013300012; 013300025; 013300027; 013300061; 013300062; 013300063; 013300071; 013300077; 013300083; 013300084; 013300085; 014000044; 014000045; 014000057; 014200004; 014200006; 014200007; 014200009; 014200011; 014200013; 014200014; 014400001; 014400002; 014400009; 014400024; 014900012; 015300001; 015300009; 015300012; 015300013; 015300015; (53 секции)

02 Бургаски изборен район:

020100029; 020100032; 020100045; 020100049; 020100051; 020400054; 020400090; 020400200; 020400247; 020400260; 020400268; 020400337; 020600010; 020600016; 020600019; 020600021; 020600023; 020600029; 020600030; 020600033; 020900030; 020900043; 020900044; 020900050; 020900051; 020900052; 020900054; 021300016; 021500025; 021700041; 021700051; 021800007; 021800013; 021800022; 021800025; 021800031; 021800033; 021800036; 021800038; 021800047; 021800048; 021800049; 021800052; 021800053; 022100010; 022100011; 022300011; 022300013; 022300014; 022300025; 026540002; (51 секции)

03 Варненски изборен район:

030601035; 030601076; 030602126; 030602142; 030602178; 030605413; 030900008; 034610096; (8 секции)

04 Великотърновски изборен район:

040400132; (1 секция)

05 Видински изборен район:

050900025; 050900091; 053000001; (3 секции)

06 Врачански изборен район:

062700034; (1 секция)

08 Добрички изборен район

081500053; (1 секция)

09 Кърджалийски изборен район:

090200013; 090200021; 090200032; 090200041; 090200044; 090200047; 090800010; 090800032; 091400015; 091400053; 091400069; 091500027; 091500062; 091600080; 091600087; 091600089; 091600102; 091600105; 091600139; 091600140; 092100012; 092100015; 092100022; 092100048; 092100054; 093500025; 093500026; (27 секции)

12 Монтана изборен район:

120200021; 122400053; 123600007; (3 секции)

13 Пазарджишки изборен район:

130300005; 130300008; 130600011; 130800025; 130800042; 130800045; 130800053; 130800055; 130800057; 131900022; 131900053; 131900075; 131900077; 131900085; 131900205; 132400007; 132900001; 133200009; (18 секции)

14 Пернишки изборен район:

145100010; 145100013; (2 секции)

16 Пловдив изборен район:

162202014; 162202055; 162204036; 162204066; (4 секции)

17 Пловдивски изборен район:

170100097; 172800019; 173700002; (3 секции)

18 Разградски изборен район:

182600036; 182600050; (2 секции)

19 Русенски изборен район:

190300005; 191300018; 192700069; 192700175; 192700183; (5 секции)

20 Силистренски изборен район:

203400726; (1 секция)

21 Сливенски изборен район:

212400015; 213300085; (2 секции)

22 Смолянски изборен район:

220500006; 220500007; 220900019; 220900022; 221100017; 221600025; 222700016; 223100062; 223100072; 223100082; 223100084; 223800012; (12 секции)

23 София – 23 изборен район:

234602052; 234602094; 234608022; 234609014; 234609036; 234609067; 234609079; 234610059; 234610060; 234610061; 234610070; 234610078; 234610079; 234610080; 234610081; 234610082; 234610083; 234610085; 234610094; 234610096; 234610097; 234610098; 234610099; 234610101; 234610103; 234610106; 34615053; 234615108; 234615116; 234615123; 234616054; 234617037; 234623022; (33 секции)

24 София – 24 изборен район:

244601034; 244601044; 244603012; 244603034; 244603053; 244604006; 244604025; 244604041; 244604056; 244605003; 244605028; 244605064; 244606017; 244606051; 244606066; 244606084; 244607022; 244607066; 244607070; 244607072; 244607076; 244607077; 244610093; 244614005; 244622013; 244622026; (26 секции)

25 София – 25 изборен район:

254611037; 254612010; 254618003; 254624005; (4 секции)

26 Софийски – 26 изборен район:

263900055; 264300019; 264300036; 265400002; (4 секции)

27 Старозагорски изборен район:

270400023; 273600011; 273700003; (3 секции)

28 Търговищки изборен район:

283500087; (1 секция)

29 Хасковски изборен район:

291100009; 291100013; 291100014; 291100015; 291100016; 291100026; 291100027; 291100028; 291700014; 291800005; 291900015; 292800030; 292800031; 292800033; 292800039; 292900011; 293400085; 293400112; 293400127; 293400145; 293400151; (21 секция)

30 Шуменски изборен район:

301100006; 301100007; 303000120; (3 секции)

31 Ямболски изборен район:

310300003; 310300004; 310300009; 310300020; 310700010; 310700014; 310700019; 310700021; 310700029; 312200007; 312200009; 312500001; 312500009; 312500035; 312600064; (15 секции )

секции извън страната:

321180608; 321180619; 321180625; (3 секции)

Във връзка с твърдяното нарушение на законовите изисквания за формиране на съставите на секционните избирателни комисии и в частност за замяна на техни членове вносителят сочи номера на над 220 решения на районни избирателни комисии и на Централната избирателна комисия от 26 и 27.10.2024 г. За установяване на твърдяното от вносителя нарушение на законовите изисквания за формиране на съставите на секционните избирателни комисии Съдът следва да задължи Централната избирателна комисия в срок от три седмици да предостави информация за извършените след срока по чл. 89, ал. 1 и 2 ИК промени в съставите на секционните избирателни комисии – общ брой на промените, разпределение по седмици, по чие предложение са направени (на члена на комисията, на политическа партия или коалиция, на друг субект), запазено ли е първоначалното съотношение на политическите партии и коалиции в секционната избирателна комисия по чл. 92, ал. 6 ИК, на какво фактическо/правно основание е направена промяната.

Във връзка с твърдяното нарушение на изискването за видеоизлъчване в реално време и видеозапис на процеса по преброяване на гласовете и съставяне на протокола на секционната избирателна комисия Съдът констатира, че в представения от вносителя списък на избирателните секции, в които не е извършено видеоизлъчване в реално време и видеозапис са включени избирателни секции, за които в чл. 57, ал. 1, т. 34 ИК е предвидено изключение (при гласуване с подвижна избирателна кутия, в избирателни секции в лечебни заведения, в домове за стари хора и в други специализирани институции за предоставяне на социални услуги, в избирателни секции на плавателни съдове под българско знаме, в избирателни секции извън страната), както и избирателни секции, за които на електронната страница на Централната избирателна комисия – results.cik.bg – са налични видеозаписи. Поради това Съдът следва да изиска от Централната избирателна комисия информация за причините, поради които във всяка от избирателните секции, посочени в съобщението ù от 05.11.2024 г., не е извършено видеонаблюдение и видеозапис, както и информация за общия брой и номера на избирателните секции, за които е приложимо изключението по чл. 57, ал. 1, т. 34 ИК, като определя срок от две седмици.

На основание чл. 20а, ал. 1 ПОДКС, с оглед на предмета на делото, като заинтересувани институции, които да представят становища, следва да бъдат конституирани: Народното събрание, президентът, Министерският съвет, Върховният касационен съд, Върховният административен съд, главният прокурор и Централната избирателна комисия.

Конституционният съд, като отчита, че с определение от 26.11.2024 г. по к.д. №33/2024 г. допусна за разглеждане по същество искане на 67 народни представители от 50-ото Народно събрание за оспорване на законността на произведените на 27.10.2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание, като установи, че 49 от избирателните секции, предмет на искането по к.д. №33/2024 г., са предмет и на искането по настоящото конституционно дело, съответно са обект и на задачата, която Съдът възлага на експертите по настоящото дело, и като взе предвид, че предмет на исканията по двете дела е един и същ – изборите за народни представители, произведени на 27.10.2024 г., като оспорването не е ограничено до конкретен народен представител, счита, че е налице връзка между двете дела, изразяваща се в частично съвпадение на предмета, което налага настоящото конституционно дело да бъде присъединено за общо разглеждане към к.д. №33/2024 г., като общото производство ще се проведе под номера на к.д. №33/2024 г.

По изложените съображения и на основание чл. 149, ал. 1, т. 7 във вр. с чл. 66 от Конституцията и чл. 19, ал. 1 ЗКС Конституционният съд

 

                                                                           О П Р Е Д Е Л И:

 

Допуска за разглеждане по същество искането на 58 народни представители от 50-ото Народно събрание за оспорване на законността на произведените на 27.10.2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание.

Назначава експертиза със задача, като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване, да установи:

– броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия;

– броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване;

– протоколите на секционните избирателни комисии по чл. 273 от Изборния кодекс съставени ли са в съответствие с изискванията на чл. 274, ал. 3 от Изборния кодекс

в избирателните секции, както следва:

01 Благоевградски изборен район:

010100010; 010200007; 010200009; 010200017; 010300001; 010300009; 010300015; 010300018; 010300030; 010300048; 010300074; 010300081; 010300105; 011100033; 011300001; 011300002; 011300004; 011300014; 011300016; 013300002; 013300005; 013300011; 013300012; 013300025; 013300027; 013300061; 013300062; 013300063; 013300071; 013300077; 013300083; 013300084; 013300085; 014000044; 014000045; 014000057; 014200004; 014200006; 014200007; 014200009; 014200011; 014200013; 014200014; 014400001; 014400002; 014400009; 014400024; 014900012; 015300001; 015300009; 015300012; 015300013; 015300015; (53 секции)

02 Бургаски изборен район:

020100029; 020100032; 020100045; 020100049; 020100051; 020400054; 020400090; 020400200; 020400247; 020400260; 020400268; 020400337; 020600010; 020600016; 020600019; 020600021; 020600023; 020600029; 020600030; 020600033; 020900030; 020900043; 020900044; 020900050; 020900051; 020900052; 020900054; 021300016; 021500025; 021700041; 021700051; 021800007; 021800013; 021800022; 021800025; 021800031; 021800033; 021800036; 021800038; 021800047; 021800048; 021800049; 021800052; 021800053; 022100010; 022100011; 022300011; 022300013; 022300014; 022300025; 026540002; (51 секции)

03 Варненски изборен район:

030601035; 030601076; 030602126; 030602142; 030602178; 030605413; 030900008; 034610096; (8 секции)

04 Великотърновски изборен район:

040400132; (1 секция)

05 Видински изборен район:

050900025; 050900091; 053000001; (3 секции)

06 Врачански изборен район:

062700034; (1 секция)

08 Добрички изборен район:

081500053; (1 секция)

09 Кърджалийски изборен район:

090200013; 090200021; 090200032; 090200041; 090200044; 090200047; 090800010; 090800032; 091400015; 091400053; 091400069; 091500027; 091500062; 091600080; 091600087; 091600089; 091600102; 091600105; 091600139; 091600140; 092100012; 092100015; 092100022; 092100048; 092100054; 093500025; 093500026; (27 секции)

12 Монтана изборен район:

120200021; 122400053; 123600007; (3 секции)

13 Пазарджишки изборен район:

130300005; 130300008; 130600011; 130800025; 130800042; 130800045; 130800053; 130800055; 130800057; 131900022; 131900053; 131900075; 131900077; 131900085; 131900205; 132400007; 132900001; 133200009; (18 секции)

14 Пернишки изборен район:

145100010; 145100013; (2 секции)

16 Пловдив изборен район:

162202014; 162202055; 162204036; 162204066; (4 секции)

17 Пловдивски изборен район:

170100097; 172800019; 173700002; (3 секции)

18 Разградски изборен район:

182600036; 182600050; (2 секции)

19 Русенски изборен район:

190300005; 191300018; 192700069; 192700175; 192700183; (5 секции)

20 Силистренски изборен район:

203400726; (1 секция)

21 Сливенски изборен район:

212400015; 213300085; (2 секции)

22 Смолянски изборен район:

220500006; 220500007; 220900019; 220900022; 221100017; 221600025; 222700016; 223100062; 223100072; 223100082; 223100084; 223800012; (12 секции)

23 София – 23 изборен район:

234602052; 234602094; 234608022; 234609014; 234609036; 234609067; 234609079; 234610059; 234610060; 234610061; 234610070; 234610078; 234610079; 234610080; 234610081; 234610082; 234610083; 234610085; 234610094; 234610096; 234610097; 234610098; 234610099; 234610101; 234610103; 234610106; 34615053; 234615108; 234615116; 234615123; 234616054; 234617037; 234623022; (33 секции)

24 София – 24 изборен район:

244601034; 244601044; 244603012; 244603034; 244603053; 244604006; 244604025; 244604041; 244604056; 244605003; 244605028; 244605064; 244606017; 244606051; 244606066; 244606084; 244607022; 244607066; 244607070; 244607072; 244607076; 244607077; 244610093; 244614005; 244622013; 244622026; (26 секции)

25 София – 25 изборен район:

254611037; 254612010; 254618003; 254624005; (4 секции)

26 Софийски – 26 изборен район:

263900055; 264300019; 264300036; 265400002; (4 секции)

27 Старозагорски изборен район:

270400023; 273600011; 273700003; (3 секции)

28 Търговищки изборен район:

283500087; (1 секция)

29 Хасковски изборен район:

291100009; 291100013; 291100014; 291100015; 291100016; 291100026; 291100027; 291100028; 291700014; 291800005; 291900015; 292800030; 292800031; 292800033; 292800039; 292900011; 293400085; 293400112; 293400127; 293400145; 293400151; (21 секция)

30 Шуменски изборен район:

301100006; 301100007; 303000120; (3 секции)

31 Ямболски изборен район:

310300003; 310300004; 310300009; 310300020; 310700010; 310700014; 310700019; 310700021; 310700029; 312200007; 312200009; 312500001; 312500009; 312500035; 312600064; (15 секции)

секции извън страната:

321180608; 321180619; 321180625; (3 секции).

Централната избирателна комисия в двуседмичен срок да предостави информация за причините, поради които избирателните секции, за които не е налице изключението по чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс, не са осъществили видеонаблюдение в реално време и видеозаснемане след обявяване на края на изборния ден при преброяването на гласовете и съставянето на протокола, както и списък на избирателните секции, по отношение на които е приложимо изключението на чл. 57, ал. 1, т. 34 от Изборния кодекс.

Централната избирателна комисия в триседмичен срок да предостави информация за извършените след срока по чл. 89, ал. 1 и 2 ИК промени в съставите на секционните избирателни комисии – общ брой на промените, разпределение по седмици, по чие предложение са направени (на члена на комисията, на политическа партия или коалиция, на друг субект), запазено ли е първоначалното съотношение на политическите партии и коалиции в секционната избирателна комисия по чл. 92, ал. 6 от Изборния кодекс, на какво фактическо/правно основание е направена промяната.

Оставя без уважение искането на вносителя да се изиска от:

– Националния статистически институт информация относно броя на населението „на територията на Република България“ и броя на „живеещите извън пределите на страната български граждани“;

– „Информационно обслужване“ АД „анализ на несъответствията“, „данни за невалидни, непълни и унищожени бюлетини“, „пълния списък на разкритите и действали на 27 Октомври 2024 г. секции в страната и чужбина“ и „за машините за гласуване с разлика в гласовете, вписани в протоколите на СИК и отчетени от представените флаш-памети на машините за гласуване“, както и на „списъка за „Спиране на машините“;

– Централната избирателна комисия „справка за броя на лица с активна избирателна правоспособност според българското законодателство, живеещи на територията на Република България към 27 Октомври 2024 г., както и на лицата с такава правоспособност, живеещи извън пределите на страната“.

Оставя без уважение искането на вносителя за допускане до разпит на свидетели.

Конституира като заинтересувани институции: Народното събрание, президента, Министерския съвет, Върховния касационен съд, Върховния административен съд, главния прокурор и Централната избирателна комисия.

Присъединява конституционно дело №34/2024 г. към конституционно дело №33/20204 г.

На заинтересуваните институции да се изпрати препис от искането и определението, като им предоставя четиринадесетдневен срок от датата на уведомяването за представяне на становище.

Препис от определението да се изпрати на вносителя, който в четиринадесетдневен срок може да представи допълнителни съображения.


Председател: Павлина Панова