Определение
София, 26 ноември 2024 г.
Конституционният съд в състав:
Председател:
Павлина Панова
Членове:
при участието на секретар-протоколиста Гергана Иванова разгледа в закрито заседание на 26.11.2024 г. конституционно дело №37/2024 г., докладвано от съдия Янаки Стоилов.
Производството е по чл. 149, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията на Република България във фазата на произнасяне по допустимост по чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд (ЗКС).
Делото е образувано на 14.11.2024 г. по искане на 60 народни представители от 51-ото Народно събрание. Те оспорват законността на произведените на 27 октомври 2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание, обявени с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на Централната избирателна комисия (ЦИК), с което тя обявява резултатите от гласуването и във връзка с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. за поименния състав на избраните народни представители.
Вносителят привежда доводи относно допустимостта и основателността на искането.
По отношение на основателността на искането доводите са в две направления, като сочат нарушения на Изборния кодекс (ИК). Според вносителя нарушенията се отразяват по съществен начин на оповестените окончателни изборни резултати и могат да променят разпределението на мандатите между политическите партии и коалиции от партии, участвали в произведените предсрочни парламентарни избори на 27.10.2024 г.
Първото посочено нарушение е на чл. 272 във връзка с чл. 57, т. 34 ИК и се изразява в това, че в 43 секционни избирателни комисии (СИК) не е имало видеоизлъчване в реално време или видеозапис на процеса по преброяване на гласовете и съставяне на протокола на СИК.
Второто посочено нарушение е на чл. 280, ал. 1 и 2 във връзка с чл. 279, ал. 1, т. 1-6 ИК. Поради несъответствие между действителните гласове, подадени за партии и коалиции от партии, и отразените числови данни в протокола на СИК се твърдят нарушения в множество конкретно посочени избирателни секции. Вносителят, позовавайки се на анализ на протоколи, видеозаписи и данни на наблюдатели в СИК, твърди, че в редица СИК има несъответствие между броя на бюлетините и данните в протоколите на тези комисии.
Към Конституционния съд се отправят следните искания: 1. Да бъдат изключени от окончателните изборни резултати действителните гласове от протоколите на СИК, където липсва видеоизлъчване/видеозапис от броенето на бюлетините и отразяването му в протокола; 2. Да бъдат повторно преброени хартиените бюлетини и бюлетините от машинно гласуване в множество избирателни секции, в които е установено разминаване между действителните гласове, подадени за партии и коалиции от партии, и отразените числови данни в протокола на СИК; 3. При несъответствие между подадените и вписаните в протокола действителни гласове от тези избирателни секции да бъде указано на ЦИК да отрази при необходимост промените в изборните резултати.
Конституционният съд, за да се произнесе по направеното искане, съобрази следното:
Искането е от оправомощен субект по чл. 150, ал. 1 от Конституцията – 60 народни представители от 51-ото Народно събрание.
То е съобразено с изискуемите от чл. 17, ал. 1 ЗКС и чл. 18, ал. 1 и 4 от Правилника за организацията на дейността на Конституционния съд (ПОДКС) форма и реквизити.
Резултатите от гласуването и разпределението на мандатите в 51-ото Народно събрание са обявени с Решение №3972-НС от 30.10.2024 г. на ЦИК, а имената на избраните народни представители, съобразно подредбата на кандидатите за народни представители според броя на получените преференции (Решение №3987-НС от 31.10.2024 г. на ЦИК), са обявени с Решение №3998-НС от 31.10.2024 г. С последния акт на ЦИК завършва обявяването на изборните резултати.
Съгласно чл. 305, ал. 2 ИК и чл. 17, ал. 4 ЗКС сезиращите субекти по чл. 150, ал. 1 от Конституцията са обвързани с 15-дневен срок от обявяване на окончателните резултати от ЦИК, в който могат да отправят искане до Конституционния съд за оспорване законността на произведените избори за народни представители. Искането на 60-те народни представители е направено в определения от закона срок.
Конституционният съд на основание чл. 66 от Конституцията е компетентен да се произнася по оспорване на законността на изборите за Народно събрание в цялост или частично. Правомощието по чл. 149, ал. 1, т. 7 от Конституцията може да се отнася както до произнасяне по оспорване на избора на отделен народен представител, така и на определеното представителство на партиите и коалициите според решението на ЦИК.
Конституционният съд не се е произнасял с решение или с определение за недопустимост по искане с посочения предмет, поради което не е налице отрицателната процесуална предпоставка по чл. 21, ал. 6 ЗКС.
С цел да се установят факти относно твърдения, направени от вносителя с оглед на негови искания, Конституционният съд смята за необходимо да назначи експертиза със задача да бъдат повторно преброени хартиените бюлетини и бюлетините от машинно гласуване в конкретно посочените секции, като се даде заключение дали има несъответствие между подадените действителни гласове и отразяването им в протоколите в тези избирателни секции.
Вносителят твърди липсата на видеонаблюдение или видеозаснемане в редица избирателни секции, поради което иска действителните гласове от тези секции да бъдат изключени от окончателните изборни резултати. Съдът намира за необходимо да включи посочените избирателни секции в обхвата на експертизата, а в останалата част исканията на вносителя са по съществото на делото и затова Съдът ще се произнесе по тях в следващата фаза на производството.
С оглед на предмета на направеното искане и на основание чл. 20а, ал. 1 ПОДКС като заинтересувани институции по делото следва да бъдат конституирани: Народното събрание, президентът, Министерският съвет, Върховният касационен съд, Върховният административен съд, главният прокурор и Централната избирателна комисия.
С определение от 26.11.2024 г. по к.д. №33/2024 г. Конституционният съд допусна за разглеждане по същество искането на 67 народни представители от 50-ото Народно събрание за оспорване на законността на произведените на 27.10.2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание. По к.д. №37/2024 г. вносителят иска конституционната юрисдикция да се произнесе по законността на изборните резултати в конкретни изборни секции в страната. Поради частично съвпадение на предмета на к.д. №33/2024 г. с този на следващите дела, с които се оспорва законността на изборите за Народно събрание, произведени на 27.10.2024 г., към него са присъединени за съвместно разглеждане и решаване конституционните дела № 34/2024, 35/2024, 36/2024 г. Същото се отнася и за настоящото конституционно дело. Поради това к.д. №37/2024 г. следва да бъде присъединено за общо разглеждане към к.д. №33/2024 г., като общото производство ще се проведе по номера на к.д. №33/2024 г.
По изложените съображения на основание чл. 147, ал. 1, т. 7 във връзка с чл. 66 от Конституцията и чл. 19, ал. 1 ЗКС Конституционният съд
О П Р Е Д Е Л И:
Допуска за разглеждане по същество искането на 60 народни представители от 51-ото Народно събрание за оспорване на законността на произведените на 27.10. 2024 г. избори за народни представители в 51-ото Народно събрание.
Назначава експертиза със задача, като извърши преброяване на гласовете, подадени с хартиена бюлетина и с бюлетина от машинно гласуване, да установи:
– броят на подадените действителни гласове по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на вписания в протокола на съответната секционна избирателна комисия;
– броят на подадените действителни гласове с бюлетини от машинно гласуване по кандидатски листи (партии, коалиции, независим кандидат) съответства ли на информацията от паметта на специализираното устройство за гласуване;
в избирателните секции, както следва:
01 Благоевградски: 011300001, 011300014, 010200004, 010200018, 010300116, 010300122, 011100037, 011100038, 013300067, 013300089, 013700028, 014000053, 014200006, 014200023, 014200026, 014400012, 014400027, 015300015, 015300016, 010200017, 013300071, 014200009, 014200013, 014200014 (24 секции);
02 Бургаски: 020100038, 020400261, 020400331, 020400344, 021700051, 021800001, 021800022, 021800042, 021800053, 022300006, 022300010, 022300014, 022300031, 020100049, 020600031 (15 секции);
03 Варненски: 030200033, 030500006, 030605361, 031300017, 031300030, 032600008, 030601076 (7 секции);
05 Видински: 050600014, 050900129, 051600006, 051600017, 053300011, 053700011, 053000001 (7 секции);
06 Врачански: 060800044, 060800045, 061000108 (3 секции);
07 Габровски: 070500110, 072900070 (2 секции);
08 Добрички: 080300017, 082000004, 082000014, 082700018, 082700031, 082900010 (6 секции);
09 Кърджалийски: 090200007, 090200018, 090200023, 090200025, 090200030, 090200031, 090200034, 090200040, 090200044, 090200050, 090200051, 090200052, 090200053, 090200054, 090200055, 090200056, 090200057, 090200058, 090800006, 090800009, 090800016, 090800021, 090800035, 090800037, 090800042, 090800045, 091400013, 091400022, 091400023, 091400026, 091400031, 091400032, 091400042, 091400049, 091400051, 091400056, 091400058, 091400059, 091400064, 091400068, 091400069, 091400071, 091400072, 091400073, 091400077, 091400078, 091400080, 091500058, 091500081, 091500082, 091500083, 091500084, 091500085, 091500086, 091600061, 091600076, 091600096, 091600105, 091600107, 091600137, 091600139, 091600140, 091600148, 091600154, 091600155, 091600163, 091600166, 092100011, 092100031, 092100036, 092100058, 092100060, 092100061, 092100062, 093500003, 093500012, 093500013, 093500020, 093500025, 093500026, 093500029, 093500040, 093500041, 090200013, 090200021, 090200032, 090200041, 090200047, 090800010, 090800032, 091400015, 091400053, 091500062, 091600140, 092100012, 092100015, 092100022, 092100048, 092100054 (99 секции);
10 Кюстендилски: 102900094, 102900110, 104100010 (3 секции);
12 Монтана: 120700013, 120700016, 121400014, 122400017, 122400033, 123600007 (6 секции);
13 Пазарджишки: 130300007, 130300008, 130300010, 130600016, 130800055, 131400009, 131900083, 131900084, 133900002, 133900006, 130800057 (11 секции);
14 Пернишки: 143200052, 145100015, 145100022, 145100013 (4 секции);
15 Плевенски: 152400205 (1 секция);
16 Пловдив: 162202025, 162202031, 162202032, 162202037, 162202049, 162202053, 162202055, 162202014, 162202055 (9 секции);
17 Пловдивски: 172800019, 171300071, 171500011, 171700023, 172800019 (5 секции);
18 Разградски: 181100007, 181100015, 181600038, 181700002, 181700012, 181700019, 181700021, 181700023, 182900008, 182900013, 182900016, 182900017, 182900018, 182900019, 182900020, 182900021, 182900022, 182900023, 182900024, 182900025, 183600010, 183600011, 182600050 (23 секции);
19 Русенски: 192700121, 192700175, 192700172, 190300004, 190500010, 190500011, 190500022, 190500023, 193300004, 193300011, 1927000175, 192700069 (12 секции);
20 Силистренски: 200100205, 200100209, 200100211, 200700326, 201000432, 201500503, 201500513, 203200614, 203400726 (9 секции);
21 Сливенски: 211100007, 211600036 (2 секции);
22 Смолянски: 220200016, 220500009, 221000001, 221600008, 221600035, 221600036, 221800013, 222700010 (8 секции);
23 София: 234615123 (1 секция);
24 София: 244607074, 244605003 (2 секции);
25 София: 254611066, 254611068, 254618073 (3 секции);
26 Софийски: 262000021, 262000030, 262500020, 265900008, 264300019, 264300036, 263900055 (7 секции);
27 Старозагорски: 272400023, 273100132, 273600027 (3 секции);
28 Търговищки: 280200017, 280200036, 282200009, 282200027, 282200054, 282200055, 282200056, 282300012, 283500103, 283500104, 283500087 (11 секции);
29 Хасковски: 290900052, 293000005, 291100026, 293000017, 293000030, 293400060, 293400087, 293400154, 292800033 (9 секции);
30 Шуменски: 300700010, 300700013, 300700016, 300700017, 301000006, 301000010, 301000014, 301000016, 301000021, 301100012, 301800010, 301800017, 302100004, 302200036 (14 секции);
31 Ямболски: 312600064 (1 секция).
Конституира като заинтересувани страни Народното събрание, президента, Министерския съвет, Върховния касационен съд, Върховния административен съд, главния прокурор и Централната избирателна комисия.
Присъединява конституционно дело №37/2024 г. към конституционно дело №33/2024 г. за съвместно разглеждане и решаване.
Преписи от определението и от искането да се изпратят на заинтересуваните институции, като им се предоставя възможност в 14-дневен срок от получаване на определението да представят становища по делото.
Препис от определението да се изпрати на вносителя на искането, който в 14-дневен срок може да представи допълнителни съображения по делото.
Председател: Павлина Панова