Предмет на искането
Установяване на противоконституционност на приетото на 21.02.2018 г. решение на Народното събрание за предсрочно освобождаване на Валери Мирчев Жаблянов от поста заместник-председател на Народното събрание като противоречащо на чл. 1, ал. 1 и ал. 2, чл. 73, чл. 11, ал. 1, чл. 37, ал. 1, чл. 38, чл. 39, ал. 1 и ал. 2 и чл. 67, ал. 1 и ал. 2 от Конституцията на Република България.
Решение - 16
Народното събрание като висш конституционно установен държавен орган се ползва с автономия. Тя се гарантира чрез предоставеното на парламента от конституционния законодател право да приема правилата на своята организация и дейност и да решава въпросите относно своето управление. Правилникът има задължителна правна сила за Народното събрание и народните представители и има нормативен ранг на закон.
Конституционният законодател използва термина „мандат“ единствено по отношение на държавните органи. Председателят и заместник – председателите на НС не са държавни органи от категорията на обхванатите от установената конституционна система, а вътрешни органи на парламента.
При предсрочно освобождаване на поста заместник – председателя на Народното събрание поради системно превишаване на правата системността не се свежда единствено до количествено измерение.
Заместник – председателят на Народното събрание има по – високи задължения за опазване на авторитета на парламента, поради което носи и допълнителна отговорност.