Type of act
Определение
Date
08-03-2024 year
To the case

 

при участието на секретар-протоколиста Десислава Пенкова разгледа в закрито заседание на 08.03.2024 г. конституционно дело №2/2024 г., докладвано от съдия Павлина Панова, съдия Мариана Карагьозова-Финкова и съдия Соня Янкулова.

 

Производството е във фазата по допустимост по чл. 19, ал. 1 от Закона за Конституционен съд (ЗКС).

Делото е образувано на 11.01.2024 г. по искане на 48 народни представители от 49-ото Народно събрание за установяване на противоконституционност на всички параграфи на Закона за изменение и допълнение на Конституцията на Република България (обн. ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г.; ЗИД на Конституцията).

Според вносителя целият Закон за изменение и допълнение на Конституцията е противоконституционен, тъй като е приет в нарушение на чл. 155, ал. 2 и чл. 158, т. 3 от Конституцията, като излага доводи за твърдяна противоконституционност на всяка една от разпоредбите в §1 – 21 на закона, чрез които са въведени промени в Конституцията, включително и по отношение на преходните и заключителните му разпоредби – §22 и 23.

Конституционният съд, за да се произнесе по допустимостта на искането, взе предвид следното:

Конституционният съд намира, че направените уточнения в определението за допустимост за разглеждане по същество на к.д. №1/2024 г. са относими напълно и при решаването на въпроса за допустимостта в конституционното производство по к.д. №2/2024 г., поради което се позовава на тях, без да ги възпроизвежда.

Предвид изложените съображения и направените уточнения в определението по к.д. №1/2024 г. настоящото производство е на основание разпоредбата на чл. 149, ал. 1, т. 2 във връзка с чл. 153 от Конституцията. Предмет на производството по настоящото конституционно дело са промените в чл. 23, в чл. 64, ал. 2, 3 и създадената нова ал. 4; в чл. 65, ал. 1; в чл. 84, т. 16; създаденият нов чл. 91б; в чл. 93, ал. 2; в чл. 99, ал. 5 и 7; в чл. 102, ал. 3, т. 3; в чл. 110; в чл. 117, ал. 2; в чл. 126, ал. 1, 2 и създадената нова ал. 3; в чл. 127, т. 5 и 6; в чл. 128; в чл. 129; в чл. 130; в чл. 130а; в чл. 130б; в чл. 130в, т. 1 и 4; в чл. 132а, ал. 4; в чл. 133; в чл. 150, ал. 2 и създадената нова ал. 3 от Конституцията, така както са въведени тези промени в посочените разпоредби съответно с §1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 и 21 ЗИД на Конституцията, както и §22 и 23 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Конституцията.

Искането е направено от оправомощен субект по смисъла на чл. 150, ал. 1 от Конституцията.

Конституционният съд не се е произнасял с решение или с определение за недопустимост по искане с такъв предмет, поради което отрицателна процесуална предпоставка по смисъла на чл. 21, ал. 6 ЗКС не е налице.

Искането отговаря на изискванията на чл. 17, ал. 1 и 2 ЗКС и на чл. 18, ал. 1 и 2 от Правилника за организацията на дейността на Конституционния съд (ПОДКС).

По изложените съображения Конституционният съд приема, че искането следва да бъде допуснато за разглеждане по същество.

На основание чл. 20а, ал. 1 ПОДКС като заинтересувани институции, които да представят становище по делото, следва да бъдат конституирани: Народното събрание, Министерският съвет, министърът на правосъдието, Висшият съдебен съвет, Висшият прокурорски съвет, Върховният касационен съд, Върховният административен съд, главният прокурор, Висшият адвокатски съвет и омбудсманът.

На основание чл. 20а, ал. 2 ПОДКС следва да бъдат поканени да предложат становище по делото следните неправителствени организации: Съюзът на юристите в България, Съюзът на съдиите в България, Българската съдийска асоциация, Асоциацията на българските административни съдии, Асоциацията на прокурорите в България, Камарата на следователите в България, Фондация „Институт за пазарна икономика“, Фондация „Български институт за правни инициативи“, Фондация „Институт за правосъдие и демокрация“, Фондация „Антикорупционен фонд“.

На основание чл. 20а, ал. 3 ПОДКС следва да бъдат поканени да предложат писмено правно мнение следните изтъкнати специалисти от науката и практиката: проф. д.ю.н. Борис Велчев, проф. д.ю.н. Васил Мръчков, проф. д.ю.н. Георги Близнашки, проф. д.ю.н. Георги Митов, проф. д.ю.н. Лазар Груев, проф. д.ю.н. Маргарита Чинова, проф. д.н. Мария Нейкова, проф. д.ю.н. Райна Николова, проф. д-р Веселин Вучков, проф. д-р Гергана Маринова, проф. д-р Даниел Вълчев, проф. д-р Екатерина Михайлова, проф. д-р Емилия Друмева, проф. д-р Ирена Илиева, проф. д-р Мартин Белов, проф. д-р Момяна Гунева, проф. д-р Пенчо Пенев, проф. д-р Пламен Киров, проф. д-р Пламен Панайотов, проф. д-р Снежана Начева, доц. д-р Борислав Цеков, доц. д-р Деяна Марчева, доц. д-р Екатерина Салкова, доц. д-р Наталия Киселова, доц. д-р Пламена Пенова, доц. д-р Симеон Гройсман, д-р Благой Делиев, д-р Дилян Начев, д-р Ивайло Цонков, д-р Орлин Колев, д-р Симона Велева, д-р Христо Орманджиев, Благовест Пунев, Михаил Миков, Румен Ненков.

Заинтересуваните институции, както и поканените неправителствени организации и специалисти могат да представят и да предложат становище и да дадат писмено правно мнение в тридесетдневен срок от съобщаването.

Конституционният съд констатира, че предметът на искането по к.д. №1/2024 г. и предмет на искането по настоящото дело са промени в посочените в определението по к.д. №1/2024 г. и в настоящото определение разпоредби на Конституцията, така както са въведени чрез Закона за изменение и допълнение на Конституцията (обн. ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г.). В искането на президента (к.д. №1/2024 г.) са оспорени промените в чл. 64, ал. 2, 3 и създадената нова ал. 4; в чл. 65, ал. 1; създаденият нов чл. 91б, ал. 2; в чл. 99, ал. 5 и 7; в чл. 102, ал. 3, т. 3; в чл. 110; в чл. 129, ал. 3 и в чл. 130, ал. 3 от Конституцията, както са въведени в посочените разпоредби съответно с §2, 3, 5, 7, 8, 9, 14 и 15 от Закона за изменение и допълнение на Конституцията. В искането на народните представители от 49-ото Народно събрание (к.д. №2/2024 г.) се оспорва всяка една от разпоредбите в §1 – 21 ЗИД на Конституцията, чрез които са въведени промени в Конституцията, включително и разпоредбите в §22 и 23 от преходните и заключителните му разпоредби.

Предвид посоченото Съдът намира, че следва настоящото конституционно дело да бъде присъединено към к.д. №1/2024 г. за съвместно разглеждане и решаване.

С оглед на изложеното и на основание чл. 19, ал. 1 ЗКС, Конституционният съд

 

О П Р Е Д Е Л И:

 

Допуска за разглеждане по същество искането на 48 народни представители от 49-ото Народно събрание за установяване на противоконституционност на промените в чл. 23; в чл. 64, ал. 2, 3 и създадената нова ал. 4; в чл. 65, ал. 1; в чл. 84, т. 16; създаденият нов чл. 91б; в чл. 93, ал. 2; в чл. 99, ал. 5 и 7; в чл. 102, ал. 3, т. 3; в чл. 110; в чл. 117, ал. 2; в чл. 126, ал. 1, 2 и създадената нова ал. 3; в чл. 127, т. 5 и 6; в чл. 128; в чл. 129; в чл. 130; в чл. 130а; в чл. 130б; в чл. 130в, т. 1 и 4; в чл. 132а, ал. 4; в чл. 133; в чл. 150, ал. 2 и създадената нова ал. 3 от Конституцията, така както са въведени в посочените разпоредби съответно с §1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 и 21 от Закона за изменение и допълнение на Конституцията и на §22 и 23 от Преходните и заключителни разпоредби на Закона за изменение и допълнение на Конституцията (обн. ДВ, бр. 106 от 22.12.2023 г.).

Конституира като заинтересовани институции: Народното събрание, Министерския съвет, министъра на правосъдието, Висшия съдебен съвет, Висшия прокурорски съвет, Върховния касационен съд, Върховния административен съд, главния прокурор, Висшия адвокатски съвет и омбудсмана.

Отправя покана за предлагане на становище до: Съюза на юристите в България, Съюза на съдиите в България, Българската съдийска асоциация, Асоциацията на българските административни съдии, Асоциацията на прокурорите в България, Камарата на следователите в България, Фондация „Институт за пазарна икономика“, Фондация „Български институт за правни инициативи“, Фондация „Институт за правосъдие и демокрация“, Фондация „Антикорупционен фонд“.

Отправя покана за даване на писмено правно мнение до: проф. д.ю.н. Борис Велчев, проф. д.ю.н. Васил Мръчков, проф. д.ю.н. Георги Близнашки, проф. д.ю.н. Георги Митов, проф. д.ю.н. Лазар Груев, проф. д.ю.н. Маргарита Чинова, проф. д.н. Мария Нейкова, проф. д.ю.н. Райна Николова, проф. д-р Веселин Вучков, проф. д-р Гергана Маринова, проф. д-р Даниел Вълчев, проф. д-р Екатерина Михайлова, проф. д-р Емилия Друмева, проф. д-р Ирена Илиева, проф. д-р Мартин Белов, проф. д-р Момяна Гунева, проф. д-р Пенчо Пенев, проф. д-р Пламен Киров, проф. д-р Пламен Панайотов, проф. д-р Снежана Начева, доц. д-р Борислав Цеков, доц. д-р Деяна Марчева, доц. д-р Екатерина Салкова, доц. д-р Наталия Киселова, доц. д-р Пламена Пенова, доц. д-р Симеон Гройсман, д-р Благой Делиев, д-р Дилян Начев, д-р Ивайло Цонков, д-р Орлин Колев, д-р Симона Велева, д-р Христо Орманджиев, Благовест Пунев, Михаил Миков, Румен Ненков.

Присъединява конституционно дело №2/2024 г. към конституционно дело №1/2024 г. за съвместно разглеждане и решаване.

На заинтересуваните институции и на поканените лица да се изпрати препис от искането и определението, като им предоставя тридесетдневен срок от датата на уведомяването за представяне и предлагане на становище и за даване на писмено правно мнение.

Препис от определението да се изпрати на вносителя, който в тридесетдневен срок от уведомяването може да представи допълнителни съображения.

 


Председател: Павлина Панова